Illustration som representerar kategorin Väder i Kalmarposten.

Kalmar kommun i framkant när det gäller laddbara fordon – prisad för laddinfrastruktur

Kalmar kommun har nått långt på kort tid och är mitt i en elektrifieringsresa som startade för ungefär tio år sedan.

Kalmar kommun har nått långt på kort tid och är mitt i en elektrifieringsresa – en resa som startade för ungefär tio år sedan.

– Det började med att Kalmar Energi ville främja eldrift och att man skulle kunna få testa elbilar. På den tiden hade inte ”vanligt folk” tillgång till elfordon eftersom de var ganska dyra – och det är de fortfarande. Men 2013 ville man göra tröskeln lite lägre och det var då tanken om elbilspoolen med elbilar dök upp. Någonstans i den vevan satte Kalmar Energi upp de först publika laddstolparna på olika ställen, berättar Elvira Laneborg, hållbarhetsstrateg klimat och miljö, Kalmar kommun.

Laddstolparna var under lång tid olönsamma, och det är först på senare år när elbilar blivit allt vanligare som de börjar få kommersiell grund.

– Det var såpass lite laddning i förhållande till vad de kostar att etablera. När vi påbörjade arbetet handlade det om att sänka tröskeln för att använda elbilar. Allt var nytt och det fanns ingen allmän efterfrågan. Numera är behovet av laddinfrastruktur tydligt. Nu har vi under många år byggt ut laddinfrastrukturen i egna verksamheter, säger Elvira Laneborg.

Något som är nytt sedan förra året är att Kalmar kommun öppnade en del av kommunens laddplatser så att de både är tillgängliga för verksamheter och för privatpersoner.

– Det är ett av sätten att främja användning och använda resurserna lite smartare – genom att öppna dem för fler, säger Elvira Laneborg.

En annan framgång är att kommunen för något år sedan pekade ut en del allmänna platser och kvartersmark där man skulle vilja se laddstolpar. På de platserna fick privata aktörer chans att etablera sig.

– Kommunen tillhandahåller marken och sköter till exempel skyltning och snöröjning. Vissa bitar slipper entreprenören ordna med, men de får se till så att stolpen funkar och ta betalt och allt det där. Det var också ett sätt att få fler att vilja sätta upp laddstolpar i Kalmar som betalas på marknadsmässiga grunder. Det kom cirka 60 nya laddpunkter på grund av den satsningen. Den föll väl ut.

Hur har ökningen av laddstolpar sett ut de senaste åren?

– Jag saknar statistik för det, men det har skett ett stort hopp uppåt sedan 2022 i alla fall när initiativet om att erbjuda allmän platsmark för etablering av externa operatörers laddstolpar lanserades.

I slutet av 2023 kammade Kalmar kommun hem guldmedaljen Laddguldet när Sveriges kommuner rankades för sitt arbete med att främja laddbara fordon. Kalmar är ganska bra ute i det avseendet?

– Uppenbarligen är vi ju det i någon slags jämförelse, eftersom vi fick det där priset. Men det är en lång väg kvar. Fortfarande är det inte tillräckligt många elbilar i nyförsäljning och ännu lägre andel om vi tittar på samtliga fordon i trafik.

Men vid ungefär samma tidpunkt som ni vann Laddguldet var varannan bil i nybilsförsäljning i Kalmar laddbar. Är det inte så längre?

– Ja, så var det ju, men nu har de siffrorna gått ner en del. Jag tror det var så under hela förra året men sedan försvann en del ekonomiskt incitament som klimatbonusen för elbilar, och då gick försäljningen ner. Nu säljer bilfirmorna mer bensin och diesel igen. Det är beroende av styrmedel såklart.

Den här elektrifieringsresan, hur skulle du säga att den har förändrats de senaste tio åren?

– Kalmar kommun, Kalmar Energi och Kalmarhem var tidigt ute och var proaktiva i det här och var med innan det fanns en jättestor efterfrågan. Man tog steg och investerade innan man såg att det bar sig för att främja utvecklingen. Nu handlar det mer om att hitta den här marknaden som vill etablera sig i Kalmar och om att utvidga till fler transportslag som lastbilar, arbets- och entreprenadmaskiner samt förstås flyg och sjöfart. Men på laddstolpsidan är det betydligt fler aktörer nu än vad det var för ett decennium tillbaka.

Elektrifieringen i färska siffror

Kalmar kommun har 73 laddpunkter i sina verksamheter.

I Kalmar kommuns fordonspark är 20 procent elbilar, 116 stycken.

Kalmarhem hade vid 2023 års utgång 147 laddpunkter till sina hyresgäster. Nu har siffran ökat till 157.

Rulla till toppen