Illustration som representerar kategorin Forden i Kalmarposten.

Mysig folkhemsfavorit

Hemtrevnaden infinner sig direkt när vi slår oss ner i den tredje generationens Kia Ceed. Koreaner har flyttat ut fredagsmyset till de svenska vägarna – komforten är ypperlig, lastutrymmet gott och atmosfären familjär.

Det rör sig om en helt europeisk familjebil som vid en hastig anblick kan ge intryck av att inte bjuda på så många nyheter – men skenet bedrar. Kia Ceed är verkligen rakt igenom ny och bygger på en plattform som är tjugo millimeter bredare och tjugotre millimeter lägre. Förändringarna har skapat ett större bagageutrymme med lägre lasttröskel och bredare öppning. Dessutom är insidan betydligt rymligare för samtliga resenärer och det är lätt att komma överens med sjutumsskärmen som inkluderar backkamera och navigation.

Fronten har lånat sina drag från Stinger, och det gör inte saken sämre. Luftintagen har vuxit till sig och strålkastarna svävar ut.

Den nya plattformen bidrar också till ett cirka tio–trettio procent styvare chassi och uppfarten på vägen blir roligare och säkrare. Kia har blivit så pass styva i korken att de förlagt en del av provkörningen till racerbanan Autodromo Internacional do Algarve utanför portugisiska Faro. Vi kör den svenska storsäljaren, en trecylindrig maskin på 120 hästar som kamperar ihop med en sexväxlad låda. Det är en helt acceptabel trecylindrig maskin på 120 hk som kamperar ihop med en sexväxlad låda. Det är med andra ord ingen racer för bankörning.

Kia Ceed, nu utan apostrof i efternamnet, lanseras först som halvkombi och grundpriset startar från 179 900 kronor. För alla familjära folkhem med större laster dyker naturligtvis även en kombi upp lagom till höstmörkret i oktober.

Tekniska data för Kia Ceed 1,0 T-GDi Action

Motor: 3-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 120 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 172 Nm mellan 1 500–4 000 varv/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: Multilänkaxel. Styrning: Elservo. Vändradie 10,6 meter. Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: Axelavstånd 265 cm, längd 431 cm, bredd 180 cm, höjd 145 cm. Tjänstevikt 1 297 kg. Bränsletank 50 liter.

Prestanda: Toppfart 190 km/h. Acceleration 0–100 km/h 11,1 sek. Förbrukning/Miljö 5,6 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 128 g/km. Pris: 179 900 kronor.

Plus… – Minus…

• Hög standardutrustning

• Generösa garantier

• Bra köregenskaper

• Utrymmen

– Vägljud i kupén

Rulla till toppen