Debattören menar att det är fullt möjligt att ställa om flyget till fossilfritt och att det inte kommer att hota vare sig skogen eller livsmedelstillgången.
Omställning till fossilfrihet är ett luftslott, menar Peter Astman, Miljöpartiet Vadstena, i en debattartikel. Han anser att det skulle hota vår skog och livsmedelstillgång. En bild som ofta sprids men som saknar verklighetsförankring av flera skäl.
Fossilfria flygbränslen kan hållbart framställas av en mängd olika råvaror, från matolja och rester från livsmedelsindustrin till infångad koldioxid. Hur hållbart ett alternativt bränsle anses vara styrs av en rad faktorer så som råvarans miljö- och klimatpåverkan och regleras bland annat av EU:s Renewable Energy Directive (RED). Enligt RED får råvaran inte framställas på mark avsedd för livsmedelsproduktion eller leda till skogsavverkning. Även om man skulle bortse från RED är det ekonomiskt ohållbart att processa hela träd till flygbränsle. Träd är nämligen mer värda som virke och processen vore väldigt kostsam. Det man däremot tittar på är användning av rester från skogsindustrin, t.ex. bark och spån.
När det kommer till energigrödor på åkermark ska man vara medveten om några saker. EU lägger i dag stora ytor åkermark i träda och ytterligare åkermark överges. Svebio bedömer att det finns cirka 25 miljoner hektar åkermark bara inom EU (motsvarande åtta gånger Belgiens yta) på vilken energigrödor skulle kunna odlas utan att hota livsmedelstillgången. Samtidigt slängs en tredjedel av de livsmedel som produceras globalt. Förkastligt, men även dessa sopor kan användas till att framställa fossilfria bränslen. Energigrödor kan också användas för att återställa åkermark som av någon anledning förstörts, t.ex. av Rysslands krig mot Ukraina.
Ungefär hälften av flygets bränslebehov 2050 kan utgöras av hållbara biobränslen, utifrån att även andra sektorer behöver bioenergi till sin omställning. Resten behöver framställas av infångad koldioxid, från t.ex. biokraftverk eller ur luft och hav. Dessa så kallade elektrobränslen kan dessutom kombineras med slutförvaring av koldioxid vilket också kommer behövas om klimatmålen ska nås.
Visst vore det enkelt om allt som kom ur en resa och transport vore utsläpp, då hade vi ställt alla flyg för länge sedan. Och vi hade inte behövt investera i järnväg, vars klimatavtryck från nybyggnation och underhåll är dubbelt så stort som inrikesflygets. Men vår värld blir av allt att döma tryggare när regioner och länder knyts samman. Undersökningar har visat att de som besökt andra länder känner större samhörighet med folk från andra länder. De ser dessutom fler fördelar med det egna landets engagemang i världspolitiken.
Flyget har krympt världen, paradoxalt nog skulle mångas värld bli mycket mindre utan det. Eftersom flyget behövs behöver det ställas om. Och det kan ställas om!


