Kalmar kommun satsar över tio miljoner kronor extra på sina högstadieskolor för att öka tryggheten och studieron. Pengarna ska finansiera fler trygga vuxna i skolorna, men inte gå till elevhälsan.
De senaste åren har utmaningarna för högstadieskolorna ökat i och med samhällsklimatet och andra faktorer, vilket har lett till merarbete för rektorer, lärare och annan personal.
– Under de senaste fem åren har vi sett en tydlig trend i samhället att utmaningarna inom skolan, speciellt högstadiet, har ändrat på sig. Det är främst inom områden som trygghet och studiero, säger Marie Simonsson (S), ordförande i utbildningsnämnden.
Vidare säger kommunalråd Erik Ciardi (C) om budgetarbetet:
– Det är något vi har lyssnat på och vi ser samhällsutvecklingen. I de här tiderna är det svårare att göra budget för det är ett ekonomiskt ansträngt läge, men det handlar mycket om att prioritera. I år i budgetarbetet ligger fokus på skolan, det är en av våra högsta prioriteringar och det är vi alla överens om, säger kommunalråd Erik Ciardi (C), och syftar till majoriteten (S, C och V).
Utbildningsförvaltningen har jobbat med frågan och kommer nu att tillföra ytterligare resurser. Drygt tre miljoner kronor från statsbidraget riktas mot högstadieskolorna.
– Vi känner att vi vill göra en satsning på det här och därför kommer vi skuta till sju miljoner extra, som vi successivt för in i verksamheten, tillägger nämndordförande Marie Simonsson (S).
Sammanlagt innebär detta drygt tio miljoner kronor i utökat stöd till högstadieskolorna i Kalmar kommun, med syfte att förbättra studiero och trygghet. Pengarna fördelas enligt den socioekonomiska fördelningsmodellen som används inom utbildningsnämnden.
Fokus ligger på att anställa fler kompetenta och trygga vuxna i skolan som inte primärt arbetar med undervisning. Pengarna är inte avsedda för elevhälsan, då det redan gjorts satsningar där. Ledningen på varje skola avgör hur pengarna ska fördelas, men tanken är att anställa fler stödpersoner, socionomer, fritidsledare och skolvärdar.
– Lärarna måste få förutsättningar att vara just lärare. Det ska vara en vuxennärvaro, säger Erik Ciardi (C).
– Vi vill att eleverna ska vara på lektionerna och i klassrummen och lära sig. Man ska vilja komma till skolan och känna att det är en trygg plats. Man ska också känna att man har möjlighet till studiero, säger Marie Simonsson (S).

