kalmar rekordmanga 112 samtal och stor efterfragan pa krisinformation en helt ny normalniva

Rekordmånga 112-samtal och stor efterfrågan på krisinformation: ”En helt ny normalnivå”

SOS Alarms telefoner går varma och samtalen till 112 fortsätter att öka.

Under 2021 inkom drygt fyra miljoner samtal till 112, vilket motsvarar en ökning med 21 procent under de senaste sex åren. Det har även lett till att svarstiderna på nödnumret har ökat.

– Vi ser en helt ny normalnivå av samtalstryck på Sveriges nödnummer. Det är ett symptom på en samhällsutveckling med ett ökat vårdbehov hos allmänheten men också effekter av extremväder och ökad kriminalitet och otrygghet. Det allt högre trycket på 112 utmanar alarmeringsfunktionen vilket innebär att verksamheten behöver skalas upp och därmed också ersättningen enligt alarmeringsavtalet, säger Maria Khorsand, VD på SOS Alarm, i ett pressmeddelande.

Det höga trycket på 112 kunde varit något mindre om andelen felaktiga samtal minskade. Av alla besvarade samtal var nästan 33 procent av typen som inte borde ha ringts till nödnumret.

Medelsvarstiden för 2021 var på 15,4 sekunder, vilket är en ökning med 6,2 sekunder jämfört med 2020. SOS Alarm har som mål att besvara 112-samtalen inom 8 sekunder i genomsnitt.

Även 113 13, det nationella informationsnumret vid stora olyckor och kriser, har haft en hög inströmning av samtal. I fjol inkom 545 500 samtal, som är en minskning jämfört med 2020 som hade 690 000 samtal. Dock är det fortsatt en markant ökning sedan 2019 då samtalsvolymerna låg på drygt 10 000 samtal per år.

”Allmänhetens kännedom om 113 13 har ökat från 46 procent innan pandemin till nästan 60 procent 2021. Behovet av krisinformation är fortsatt stort och det är positivt att allt fler känner till att numret finns eftersom det bidrar till att avlasta 1177 Vårdguiden och stötta myndigheternas informationsgivning till allmänheten”, skriver SOS Alarm.

Rulla till toppen