feature flyg fram med ratt dack var sjatte trafikolycka med dodlig utgang beror pa dacken b277fa3d

Flyg fram med rätt däck: ”Var sjätte trafikolycka med dödlig utgång beror på däcken”

Öka trycket

Vanligaste orsakerna till att köpa nya däck är slitage och punktering men även ålder spelar roll. Många väntar tills däcken är helt utslitna och sett ur ett säkerhetsperspektiv är det riktigt dumdristigt. Såväl bromssträckan som risken för vattenplaning ökar rejält, så att investera i nya däck kan vara din och dina medpassagerares bästa livförsäkring. Om du väljer att montera dina gamla sommardäck så ska alltid de fräschaste sitta bak och detta oavsett om bilen är fram-, bak- eller fyrhjulsdriven. Tänk även på att kontrollera lufttrycket regelbundet – ett för lågt tryck ökar bränsletörsten, förkortar livslängden och försämrar bromsförmågan. Kolla lufttrycket med kalla däck och öka gärna biltillverkarens rekommendation med 0,3 bar så ökar du livslängden på kuppen.

Fysikens lagar

Vattenplaning är en fara på sommaren så att ha rätt mönsterdjup på däcken är A och O. Enligt lagboken går gränsen vid 1,6 millimeter, men redan vid fyra så ökar risken för vattenplaning markant. När regnet vräker ner och däcken inte klarar av att forsla bort vattnet så förloras greppet och det går inte längre att styra. Om bilen börjar att plana så är viktigaste regeln att släppa gaspedalen och om du har en manuell växellåda så ska kopplingen trampas ner. Alltför många trafikanter litar blint på att bilens teknik ska lösa alla obehagliga situationer men sanningen är att ingen elektronik står över fysikens lagar. Var sjätte trafikolycka med dödlig utgång beror på däcken och en simpel koll är allt som behövs för att bryta mönstret i statistiken.

Text: Jenny Nilsson / © CNP AB

Rulla till toppen