För fjärde året i rad arrangerades Kalmar Ölfestival på restaurang Sandra i Kalmar och lockade drygt 1500 besökare.
Med en blandning av lokala och mer långväga utställare lockades besökare till årets festival. Bland årets deltagare syntes såväl lokala bryggerier som mer långväga, däribland Wicked Wine, Kronhuset Trading och Lucky Ones.
Festivalen arrangeras av Beer Connoisseurs Sweden som drivs av Joakim Einarsson och Peter Sunnanek.
– En trend i år var att många av de utställare som medverkat tidigare verkligen satsat på att ta med sig nyheter för besökarna att prova. Så det fanns välldigt mycket ny öl att prova. Nya utställare hade enbart nyheter med sig, i alla fall för Kalmarpubliken, berättar Peter Sunnanek.
– En annan trend var att mångautställare hade med sig syrlig öl, något som inte funnits i denna omfattning tidigare. Men det var nog IPA i olika varianter som drog störst intresse. I år fanns utöver öl även mjöd och cider representerat.
Stämningen på festivalen är avslappnad och trivsam. – Utställarna pratade efter festivalen om att Kalmarpubliken är väldigt intresserad och vill prata öl, vilket utställarna verkligen uppskattar. Det var många glada människor både framför och bakom montrarna.


