Illustration som representerar kategorin Ekonomi & Arbetsliv i Kalmarposten.

Corlin Eyewear – från studentidé till global aktör

Kalmarbaserade Corlin Eyewear, som startades av kompisarna Tobias Göransson och Olle Sandberg, har gått från en studentidé till att nu sälja sina tidlösa och stilrena solglasögon med attityd i Europa och Australien.

Nybakade redovisningsekonomer från Linnéuniversitetet valde en annan väg än den förväntade. Tobias Göransson hade en idé han ville bolla med Olle Sandberg. Över en öl hemma i Sandbergs lägenhet föddes konceptet för Corlin Eyewear.

– Vi slog oss ner över en öl hemma i min lägenhet och snackade ihop oss och arbetade ganska snabbt fram ett koncept som vi ville jobba med, berättar Olle Sandberg.

Mötet ägde rum i februari 2017. Snart hade duon bestämt sig: de skulle sälja solglasögon av bra kvalitet till ett rimligt pris.

– Vi funderade först på klockor, men så kände vi att solglasögon inte är lika dyra att köpa in som klockor så det var inte lika stor risk för oss, förklarar Tobias.

Idag driver duon företaget parallellt med sina ordinarie arbeten och studier. Olle arbetar som controller och Tobias studerar nationalekonomi i Stockholm. Att företaget startades under studietiden på Linnéuniversitetet har underlättat.

– Vi har lärt oss att kombinera det egna företaget med studier och annat jobb, förklarar Olle.

Webshopen för Corlin Eyewear öppnade i juni 2017. Våren 2018 flyttade företaget in i Kalmar Science Parks lokaler på Varvsholmen och blev en del av inkubatorverksamheten. Nyligen fick de, som ett av sex bolag i inkubatorn, ett lån på 100 000 kronor från Sparbanksstiftelsen Kronan för att kunna skapa tillväxt.

– Det har varit jättebra för oss att bli en del av Kalmar Science Park, en otrolig hjälp att få och vår affärsutvecklare Kenneth är jätteduktig, berömmer duon.

Genom samarbeten med bloggare och influencers i modebranschen har intresset för solglasögonen växt. Idag kommer beställningarna främst från den svenska marknaden, men även en hel del från Finland.

– Vi får in en del ordrar från hela Europa, även om det är i liten skala än så länge. Nu riktar vi även in oss på Australien, eftersom vi vill sälja solglasögon året runt, berättar Olle.

Samtidigt arbetar de med en ny kollektion för våren 2019 och förhandlar om ett samarbete med den globala shoppingsajten NAKD.

– Det kommer bli grymt, hälsar duon som inom bara ett par veckor också packar väskorna för en veckas besök i Hongkong där glasögonen tillverkas.

Rulla till toppen