Elever i årskurs sex på Lindsdalsskolan deltar i ett unikt projekt där de producerar egna historiepoddar med fokus på upptäckter, uppfinningar och upptäcktsresande. Poddarna kommer att publiceras på Länsmuseets webbplats.
Årskurs sex på Lindsdals-skolan är testklasser för ett nytt projekt i samarbete med Länsmuseet och Byteatern. De gör poddar om upptäckter, uppfinningar och upptäcktsresande som ska publiceras på länsmuseets hemsida.
LINDSDAL
Sedan 2015 pågår ett samarbete mellan Kalmar kommun, Kalmar läns museum, ateljén på Kalmar konstmuseum och Byteatern Kalmar Länsteater som heter KLaB, som handlar om att arbeta med estetiska lärprocesser i skolan. Nu genomförs ett nytt projekt där årskurs sex i Lindsdalsskolan är testklasser. Eleverna gör poddar om upptäckter/uppfinningar och upptäcktsresande.
– Vi har massa olika poddar på länsmuseet som vi kallar Museimagasinet. Då tänkte jag att det vore väl kul att jobba med elever som får arbeta med att göra poddar. Det finns ett program som heter Historierummet på P1 som är för barn, men där det är vuxna som berättar. Jag tyckte det vore roligt om eleverna ville göra det, säger Helen Andersson, museipedagog på Kalmar läns museum.
Klasserna som valdes ut hade tidigare varit delaktiga i ett KLaB-projekt som kallas Miniguider, där eleverna själva fick genomföra en guidning för släktingar och bekanta.
– Det var därför jag valde ut dem som försöksklasser och de verkar vara taggade! Det är jättekul.
Helen kontaktade Anna Willas, lärare på Lindsdalsskolan och hon var snabbt med på tåget.
– Jag älskar både historia och det här samarbetet med Helen. Jag tycker det är så viktigt i skolan att man har en riktig mottagare, då blir allt så himla mycket bättre. Motivationen blir något helt annat, det är jättepositivt, säger Anna Willas.
Eleverna i årskurs sex på Lindsdalsskolan fick i uppdrag att skapa ett poddavsnitt på fem minuter vardera om upptäckter/uppfinningar och upptäcktsresande.
– Eleverna får jobba med informationssökning, källkritik, svenska, muntlig framställning och göra manus. Det är jättebra träning. Jag tycker att det är så viktigt med samarbete mellan skolan och yttre aktörer och jag tycker att det skulle vara ännu mer sådan i skolan. Man ser vad det ger, säger Anna Willas.
Elevernas poddar ska publiceras på Kalmar läns museums webbplats.

