Psykisk ohälsa påverkar barns inlärning. I måndags var det dags för den sjätte upplagan av Skolprat Kalmar, en dag då hela utbildningsförvaltningen samlas för att kompetensutveckla varandra. Årets tema var barns olika förutsättningar att ta till sig kunskap och bland föreläsarna fanns elevhälsan som berättade hur ett barns mående kan påverka inlärningen.
Psykisk ohälsa påverkar barns inlärning. I måndags var det dags för den sjätte upplagan av Skolprat Kalmar, en dag då hela utbildningsförvaltningen samlas för att kompetensutveckla varandra. Årets tema var barns olika förutsättningar att ta till sig kunskap och bland föreläsarna fanns elevhälsan som berättade hur ett barns mående kan påverka inlärningen.
Tallhagen. Men hur upptäcker man om ett barn, en elev, mår dåligt? – Det finns några huvudsymtom som man kan kolla efter. Aptiten – tröstar man sig med mat eller har man tappat matlusten.
Samma sak med sömnen. Flyr man undan det som känns jobbigt genom att sova mycket, eller påverkar de negativa tankarna en så mycket att man har svårt att sova eller vaknar flera gånger på natten. Den sociala biten är också en faktor, drar man sig tillbaka och sluter sig, eller byter man plötsligt umgänge ofta, förklarar Maria Sävenstedt, skolpsykolog.
– Hos tonårsbarn kan ilska eller irritabilitet mörka en depression som finns där under, fortsätter hon.
Många rapporter som har kommit ut i Sverige de senaste åren ser en ökning av psykisk ohälsa hos barn och unga. Socialstyrelsen i sin rapport för 2024 visar på en stor ökning av fall inom specialistvården som berör barn och unga.
– En del menar att vi lägger för stor vikt på elevers välmående i skolan och att det som var vanliga känslor igår kan få en sjukdomsstämpel idag, och visst pratar vi om psykisk ohälsa idag på ett sätt som vi kanske inte gjorde för 20 år sedan. Men mycket talar ändå för att den psykiska ohälsan har ökat, förklarar Stina Jonsson, skolpsykolog, och fortsätter.
– Vi får indikationer när vi är ute på skolor att personal känner en större oro och om man tittar på hälsosamtalen i årskurs sju så har man sett att det är negativa trender, framförallt hos flickor. Andelen flickor som är nedstämda eller ledsna har ökat väldigt mycket.
Psykisk ohälsa påverkar vardagen i hög grad oavsett ålder men är enligt Maria och Stina ett extra allvarligt tillstånd för just barn.
– De håller på att utvecklas och ska lära sig sociala relationer och att gå i skolan, missar man att gå in med rätt hjälp här så kan det få stora konsekvenser på sikt. Psykisk ohälsa påverkar barns inlärning.
Maria och Stina tror det är viktigt att inte bara de vuxna utan att också barnen lär sig om psykisk hälsa och ohälsa.
– När vi har barn som mår dåligt vet vi att bemötande är väldigt viktigt. Våga vara i relation till eleven, våga vara den trygga vuxna, empatisk och inlyssnande, stabil och trygg. Tillsammans kan vi vara med och vända den här negativa trenden, avslutar Maria Sävenstedt.

