resor kp

Framtidens Kalmar: Satsning på hållbarhet och delaktighet

Destination Kalmar presenterar en ny strategi för att utveckla staden till en mer hållbar, attraktiv och konkurrenskraftig plats för både turister och invånare.

I november presenterade Destination Kalmar sin nya strategi, som har tagits fram under det senaste året. Strategin fokuserar på hur Kalmar kan utvecklas som en hållbar, attraktiv och konkurrenskraftig destination och plats.

Sylvia Nylin, vd för Destination Kalmar, och Lasse Johansson, styrelseordförande, delade med sig av sina framtidsplaner under ett besök på turistbyrån i Kalmar.

– Det är dags för Destination Kalmar 2.0, sade Lasse Johansson. Kärnan i det hela är delaktighet. Destination Kalmar gör väldigt lite själva. Vi hjälper aktörer som finns i Kalmar kommun att utvecklas. Vi ska bli bättre och starkare på att möjliggöra för andra att nå ut med allt det fina som finns här i kommunen. Historien och kulturen i Kalmar kommun samt närheten och kontakten med havet genomsyrar hela strategin, fortsatte han.

Strategidokumentet, som Destination Kalmars styrelse ställde sig bakom den 9 november, har tagit hänsyn till åsikter från över 150 deltagare som lämnat sina framtidsförslag i workshops, samt idéer från Kalmarbor.

Sylvia Nylin, som tillträdde som VD i september 2022, ser en stor utvecklingspotential på flera områden.

– Jag kan se saker och ting med nya glasögon. Vi har redan i dag ett starkt platsvarumärke, men vi kommer utveckla det. Fyra teman med extra mycket utvecklingspotential tas upp:

  1. Det historiska och kulturella Kalmar.
  2. Naturupplevelser i Kalmarregionen.
  3. Kreativa möten i Kalmar.
  4. Evenemangsstaden Kalmar.

– Naturupplevelser i Kalmarregionen är kanske vårt svagaste område i dag. Här kommer vi jobba mycket tillsammans med grannregioner, som Öland, glasriket och andra. Vi har vandringsleder i kommunen, men de behöver paketeras som produkter som lockar hit besökare – vandringspaket, mountainbikepaket och så vidare, förklarade Nylin.

Strategin innefattar även en ambition att locka fler evenemang och konferenser året runt. För att uppnå detta krävs satsningar från aktörer inom handel, arkitektur, boende, restaurang, sport och fritid samt transporter, både var för sig och tillsammans.

– Kalmar slott har fått folk att vallfärda hit i 800 år, men vad skapar vi nu som gör att folk kommer vallfärda hit om ytterligare 800 år? Vi måste utnyttja vårt läge vid vattnet mer. I dag har vi parkeringsplatser på den finaste platsen, ska det se ut så här för evigt framåt?, frågade sig Johansson.

Nylin lyfte även utvecklingspotentialen inom restaurangbranschen.

– Som det ser ut i dag finns det inte en gastronomisk reseanledning att åka hit. Jag har fört in vikten av gastronomiska upplevelser. Jag tycker det finns utvecklingspotential.

Destination Kalmar har genomfört omvärldsanalyser utifrån perspektiven platsen, aktörerna och upplevelserna.

– Vi, själva bolaget, kommer att ta ett mer aktivt destinationsledarskap, som möjliggör och skapar förutsättningar för andra att produktutveckla. Vi ska inte hitta på evenemang, utan det ska aktörerna göra, betonade Nylin.

Stadskärnan är en viktig del i utvecklingen, och Kalmar city kommer att vara en samarbetspartner i arbetet med att utveckla stadskärnan.

Ännu har inga beslut fattats kring styrdokumentet, som först ska upp i kommunfullmäktige. Sylvia Nylin ser dock positivt på framtiden.

– Det känns otroligt spännande. Jag har varit och träffat flera destinationer som redan jobbar med det här på ett framgångsrikt sätt. Att få allt det här att lira tillsammans är en jätteutmaning men vi är otroligt taggade på att jobba med det.

Både hon och Lasse Johansson är överens om att det finns stora affärsmöjligheter. – Det finns många affärsmöjligheter. Vi behöver mer kreativitet och mod. Vi måste våga lite mer i Kalmar, avslutade Johansson.

Rulla till toppen