Kalmarposten möter socialchef Camilla Freedeke och socialnämndens ordförande Roger Holmberg i samband med Fattigdomsrapporten 2024. De berättar hur Kalmar kommun arbetar med olika förutsättningar och hur samarbetet med civilsamhället utvecklas för att stödja utsatta grupper.
KALMAR – Kalmarposten möter upp socialchefen Camilla Freedeke och socialnämndens ordförande Roger Holmberg (S) med anledning av Fattigdomsrapporten 2024 som nyligen släpptes av Sveriges stadsmissioner. Freedeke säger att de känner igen mycket av det som kommer fram i rapporten, exempelvis att nya målgrupper än vad man traditionellt sett är vana vid vänder sig till Socialtjänsten för stöd.
De sista åren har varit tuffare med hög inflation, höga räntor och dyrare mat. Med ett samlat grepp tillsammans med civilsamhällets aktörer kan man hjälpa till. För det är klart att när det är svårare tider behöver vi kroka arm och ha dialog och ännu mer kommunikation, säger Camilla Freedeke och fortsätter:
Camilla Freedeke – ”För vi har ju också ett krav om att man ska vara aktiv i sitt eget liv. Klarar man av att söka bostad och jobb, då förväntas man göra det.”
Kalmarposten har träffat tre personer på Stadsmissionen i Kalmar som lever i hemlöshet. De berättade bland annat att de upplever det svårt att få den hjälp som behövs för att komma på fötter. Freedeke och Holmberg säger att det är svårt att uttala sig om enskilda fall, men att Kalmar har goda förutsättningar för att hjälpa individen.
Camilla Freedeke – ”Vi har väldigt nära kontakt med Stadsmissionen, vi har också ett IOP (Idéburet offentligt partnerskap, red anm.) tillsammans för att täta ihop och hjälpa människor vidare. På individnivå är det svårt att uttala sig, men i Kalmar har vi goda förutsättningar att möta upp snabbt, och det är vår skyldighet att göra det. Vi har ett ansvar för människor som lever i hemlöshet och att människor tar sig vidare, där har vi verkligen förstärkt vår organisation under de senaste åren. Jag uppmanar till att ta kontakt med sin handläggare så man kan mötas kring det och se vad det finns för förutsättningar.”
Att beslutet varierar beroende på vilken handläggare, beror på individens situation menar Camilla och Roger.
Camilla – ”Vi följer Socialstyrelsens riktlinjer. Det är också en bedömning som görs, inte godtyckligt utan det är professionen att göra en bedömning utifrån varje individ man har framför sig. Vi är noga med att vi har erfaren och utbildad personal, med många chefer som har ett nära ledarskap. Alla våra beslut vi fattar är överklagningsbara och då är det en domstol som fattar beslut – och det är sällan vi behöver ändra våra beslut.”
Roger – ”Svåra ärenden försöker man prata med varandra om, så att det inte är den enskilde handläggaren som tar beslutet. Man rådgör med varandra så att man har en samsyn på hur man ska bedöma saker och ting. Sedan är det ju så att olika individer har olika förutsättningar.”
Vidare menar Roger att försörjningsstöd inte ska ses som någon långsiktig lösning, det är ett beslut som prövas varje månad. Därför är det viktigt att lyckas hitta lösningar på individnivå för att ta sig vidare till egen försörjning.
Camilla – ”Vad är det du behöver för att få ordning på ditt liv? I många fall kan det vara att man inte har kommit in riktigt i vården, och då blir man som försörjningshandläggare lite av en coach för att lotsa vidare. Vad vi försöker göra tillsammans med arbetsmarknadsenheten är att identifiera vad det är den här individen behöver för att bli anställningsbar. Det kanske är att gå en vuxenutbildning för att komplettera deras ryggsäck. Det är det viktiga – att man ska ta sig ut ur det här och känna att jag får min lön varje månad och har en bostad och ett gott liv.”
Camilla – ”Vår största utmaning nu är att täta till på individnivå och där har vi förstärkt vårt arbete de sista åren för att möta glappen som beskrivs i Fattigdomsrapporten. Det gör vi bland annat genom att möta civilsamhället och arbeta mer uppsökande som vi gör exempelvis med vårt mobila team eller Kalmars mötesplatser med flera. Vi har låga trösklar.”
Camilla – ”Välfärdsbrotten som blir allt vanligare har gjort att kontrollerna vid ekonomiskt stöd är noggrannare och att det medför en känsla av att bli misstänkliggjord är svårt att komma ifrån.”
Camilla – ”Försörjningsstöd är det yttersta skyddsnätet och därför kommer det också vara koll och kontroll kring hur jag agerar i det här. Så är det med skyldigheter. Det är viktigt för att vi ska kunna upprätthålla vårt välfärdssystem. Vi har ganska hårda påtryckningar kopplat till välfärdsbrottslighet och att balansera allt det samtidigt är ett oerhört stort maskineri. Vi kommer behöva ställa frågor. Det är frustrerande med välfärdsbrottsligheten – och gör att vi får jobba med omfattande administration. Det är oerhört irriterande, tycker jag som socialchef.”
De tre personerna som befann sig i hemlöshet som Kalmarposten pratade med på Stadsmissionen menade att de hade svårt att få hjälp med akut boende för natten från Socialtjänsten. Freedeke eller Holmberg kan inte säga något om de enskilda fallen.
Freedeke – ”Behöver du akut hjälp har du möjlighet att få det. Vi är det yttersta skyddsnätet men individerna har ett eget ansvar också. Det är klart att när det är de här tiderna, då blir det svårt för alla. Men som sagt, Kalmar har goda förutsättningar för vi har uppbyggda relationer, både med de som jobbar ute i civilsamhället och med myndigheter. Kalmar har inte dragit sig tillbaka i det här, snarare tvärtom. Vi ska bara hitta varandra på det mest optimala sättet — och det kommer alltid att vara en utmaning.”


