De senaste dagarna har ett flertal personer i Kalmar län anmält till polisen att de utsatts för bedrägeri. Personerna ha blivit av med både större summor på uppemot en kvarts miljon kronor, och mindre summor på några tusenlappar. Gemensamt är att de lurats via telefon eller sociala medier.
Eva-Lotta Hermansson Truedsson, som är kommunikatör hos polisen, uppmanar allmänheten att ta del av informationen om bedragarnas tillvägagångssätt, samt dela den vidare. Anledningen är att försöka få stopp på bedragarnas verksamhet genom att sprida information. Beskrivningar om vanliga tillvägagångssätt vid bedrägerier finns på och på bankernas hemsidor.
– Det enda sättet är att informera folk. Så länge bedragarna tjänar pengar på det här så kommer den här typen av brottslighet att fortsätta. Ta del av informationen på polisens eller bankernas hemsidor. Har man äldre anhöriga kan man visa dem, så att alla blir medvetna om vad som händer överallt, säger hon.
En del av bedrägerierna som anmälts i Kalmar med omnejd de senaste dagarna, berör köp av varor på annonser i sociala medier.
– Man ska aldrig betala hela summan innan man fått varan. Det är alltför många som blir lurade, säger Eva-Lotta Hermansson Truedsson.
Folk har däremot blivit av med desto större summor när de blivit kontaktade av bedragare som uppgett sig för att vara tjänstemän på banken eller på företag. Det är heller inte ovanligt att bedragare har kapat vänners sociala medier och uppgett sig för att vara en vän när de kontaktar personer.
– Får man sms via Messenger om att man ska ta del av ett erbjudande från ett företag eller liknande, ska man absolut inte öppna meddelandet, säger Eva-Lotta Hermansson Truedsson.