De närmaste åren kommer 2 200 nya polisbilar rulla ut på våra vägar, med ny teknik som ska underlätta jakten på lagbrytare.
I maj meddelade Polisen att ett avtal hade slutits med Volvo, som med start 2021 och under kommande åtta år ska leverera totalt 2 200 nya polisbilar.
I en ny skryter chefen för trafikpolisen i Stockholm, Hans Nilsson, rejält med de kommande fordonen.
– Det kommer att bli en av världens bästa polisbilar, det är ett tekniskt underverk.
Det handlar om två olika Volvomodeller som ska bistå lagens långa arm.
Dels är det Volvo XC60 B5 Diesel, en mildhybrid med 235 hästkrafter, som ska vara polismålad och användas av uttryckande och patrullerande polis.
Dels är det Volvo V90-bilar med drygt 300 hästkrafter som ska användas som civila bilar av trafikpolis och vissa spaningsrotlar. Dagens PS poängterar att dessa ”kommer att gå betydligt fortare än 180 km/h som gäller för vanliga köpare”.
Men förutom starka motorer och höga hastigheter, vad är bilarna utrustade med? Hans Nilsson har själv varit delaktig i utvecklingsarbetet och säger :
– Bilarna har 360-graderskamera, avancerad radar och ANPR som läser nummerskyltar på bilar. Det blir ett bra verktyg som blir ett jättelyft för polisen.
Radarn ska kunna mäta hastigheten både på mötande trafik och bilar som polisbilen ligger bakom eller passerar. Kameran dokumenterar samtidigt hela fortkörningen med ”knivskarp kvalitet”.
Vidare kan bilens ANPR upptäcka fordon med körförbud, är avställda eller har stulits. Sådan teknik finns sedan tidigare installerat i ett mindre antal svenska polisbilar, men blir nu standard.
Polisens ledningscentral kan även på egen hand koppla upp sig mot bilens kamera för att se hur läget är, exempelvis på en brottsplats eller vid en trafikolycka.
Planen är att de första bilarna ska tas i bruk i början av juni nästa år.