Vinterns stora temperaturväxlingar har gjort att många kommuner drabbats av ovanligt många potthål på sina vägar. Fler bilister upplever också konsekvenserna när däckens egenskaper förändrats över tiden.
Kalmar. Potthål uppstår genom att vatten tränger ner i vägens små håligheter samtidigt som temperaturen pendlar runt noll. När vatten fryser på och tinar om vartannat expanderas den existerande håligheten och gör hålen större, så kallade potthål.
Flera lokala medier runt om i landet har rapporterat om ovanligt många potthål på de kommunala vägarna denna vinter.
På gatukontoret i Kalmar kan man dock inte säga att problemen med potthål är värre än vanligt.
– Jag kan inte påstå att vi har mer potthål denna säsong än vad vi brukar ha, men visst har vi en hel del. Det uppstår nya potthål i princip dagligen, säger Henrik Bertilsson, gatuchef.
Potthålen upptäcks antingen av gatukontoret själva när personal är ute på jobb eller av allmänheten som felanmäler via kommunens Tyck till.
– På vintern får vi laga hålen med kall asfalt, men den bryts ner lätt och är därför ingen permanent lösning, så oftast ser vi till att laga hålen ordentligt, med varm asfalt under sommarhalvåret.
Ibland kan potthålen bero på ett konstruktionsfel på själva vägen, att vägen antingen inte har tillräcklig bärighet, eller inte tillräckligt med fall för att vatten enkelt ska kunna rinna bort.
De flesta potthål bildas under denna årstid, från november till mars, men det kan uppstå potthål under resten av året som kan bero på slitningar i vägbanan, men det är inte lika vanligt.
På Däckhuset i Kalmar har vd Peter Ljung märkt av ett ökat antal fall av potthålsrelaterade skador.
– Men däcken är känsligare idag. Dagens däck har mycket lägre profil.
Vad innebär det?
– Att dimensionen på däcken är mindre. Det gör däcken känsligare för denna typ av skador. Även fälgen tar lättare skada när däcken är tunnare. Om du är uppe i en hastighet av 60 kilometer i timmen och kör ner i ett stort potthål är det nästan garanterat att du knäcker fälgen.
Är dagens däck sämre?
– Nej, men det är andra egenskaper som påverkas. Inte minst när däcken ska rulla lättare, exempelvis.
Så gör du om bilen skadas på grund av vägens skick
I första hand får du vända dig till väghållaren med ditt ersättningsanspråk och förhandla med den. I dessa situationer tillämpas vanliga skadeståndsrättsliga regler, vilket bland annat innebär att det är bilisten som måste bevisa att skadan på bilen vållats av väghållaren genom oaktsamhet eller försumlighet.
Konkreta faktorer som kan spela roll vid vållandebedömningen är hur länge bristen på vägen har funnits, om väghållaren känt till bristen, samt huruvida väghållaren vidtagit rimliga åtgärder för att förebygga den.
Det bilförsäkringsmoment som blir aktuellt när bilen skadas på detta sätt är vagnskadeförsäkringen eller, i förekommande fall, vagnskadegarantin. I regel blir det då aktuellt att kräva ersättning för självrisken från väghållaren. Eftersom det ofta rör sig om relativt små belopp, i regel mellan tre- och sex tusen kronor, blir det ofta inte lönt att processa i domstol med juridiskt ombud.