Trafikverket drar in sitt årliga ekonomiska stöd till färjeförbindelsen mellan Kalmar och Färjestaden, trots att de samtidigt satsar på en ny cykelled på Öland.
I slutet av oktober 2024 meddelade Trafikverket att de från 2026 inte längre kommer att ekonomiskt stötta färjeförbindelsen Kalmar–Färjestaden. Tidigare har Trafikverket bidragit med cirka 1,4 miljoner kronor per år, en relativt liten summa jämfört med de många miljoner som broförbindelsen stöttas med.
Med Trafikverkets tidigare stöd har cyklister enkelt kunnat ta sig över sundet. Att nu ta bort bidraget till färjan ses som ett första misstag, då även cyklister behöver kunna färdas till och från Öland. Ölandskommunerna har aktivt arbetat för att stimulera cyklandet genom att bygga den uppmärksammade cykelleden ”Från fyr till fyr”. Den sista etappen av leden beräknas kosta cirka 20 miljoner kronor, varav Trafikverket bidrar med 10 miljoner, medan Mörbylånga kommun finansierar resterande del.
Det som framstår som ett dubbelfel från Trafikverket är att de drar in stödet till cykelfärjan precis när hela cykelleden förväntas vara färdigställd, med ett betydande stöd från Trafikverket. Konsekvensen blir att cyklister varken kan ta sig till eller från Öland med färja, eller cykla på den nya leden. Cykelfärjan är en nödvändig komplettering till cykelleden, som i sin tur är ett viktigt bidrag till den miljövänliga turismen på Öland.


