Illustration som representerar kategorin Nyheter & Samhälle i Kalmarposten.

Ta det kallt i trafiken – här är tipsen för säkrare vinterkörning

Vinterväglag ökar risken för olyckor. Här är råd för att öka säkerheten på vägarna under årets mest påfrestande månader.

Många faror lurar runt hörnet. Vi är inne i årets mest påfrestande månader för såväl förare som trafikanter. Besvärliga körförhållanden ökar kraftigt risken för olyckor och vanliga rutinresor kan utvecklas till farliga strapatser.

Vinterdäck: var inte ute på glid

Rätt vinterdäck är det absolut bästa sättet att öka säkerheten vid halka. Skillnaden mellan dagens moderna dubbfria däck och dubbdäck är ganska små. Så länge man kör på snö är däcken klart jämförbara, men då snön blir packad och is eller blixthalka uppstår, så är dubbdäcken i en klass för sig. Tänk dock på att dubbdäck är förbjudna i Kroatien, Nederländerna, Polen, Rumänien, Slovakien, Tyskland och Ungern.

Har du begagnade vintersulor, glöm inte att kontrollera mönsterdjupet som måste vara minst tre millimeter. I lagens namn ska däcken sitta på från den 1 december till 31 mars om det råder vinterväglag.

Snökedjor: länken till bra fäste

”Det behövs inte mycket för att bilen ska bli stående när vädret är dåligt. Lite ris och kvistar under drivhjulen brukar hjälpa om det inte finns sand i närheten. Stoppa in ordentligt under drivhjulen och starta försiktigt med lite gaspådrag så brukar det gå att komma loss.”

På vägar med ett tjockt snölager räcker inte alltid vinterdäck för att man ska komma ända fram, och då heter lösningen snökedjor. De tar bara några minuter att montera och är lagstadgat vid vinterväglag i flera europeiska länder, bland annat Schweiz och Österrike.

Snöskyffeln: värdefullt hjälpmedel

”Även en liten snövall kan hindra dig från att komma fram – särskilt vid temperaturer kring nollan, och då är en snöskyffel ovärderlig.”

Om olyckan skulle vara framme och bilen kanar av vägen kan det hända att du måste ringa efter en bärgare. Glöm inte att ta på dig en reflexväst och placera sedan ut en varningstriangel bakom bilen. Befria dessutom kylare och fläkt från snö, annars kan motorn koka medan du väntar på hjälp.

På tal om motorn – du har väl inte missat att kolla glykolen? Kylarvattnet kräver ett frysskydd som pallar temperaturer ner till 35 minusgrader.

Position: sitter du säkert?

”Att sitta rätt minskar inte bara risken för att skadas i en olycka, utan gör att man lättare kan manövrera bilen om något skulle hända.”

Om du har tjocka kläder börja med att knäpp upp eller ta av dig jackan och ställ sedan in stolen. När du har tryckt ned kopplingen/bromsen ska knäna fortfarande ha en liten vinkel och tänk på att sitta rak i ryggen.

Packa så mycket som möjligt i bagaget och låt inte lösa föremål ligga i kupén. Om bagageutrymmet inte räcker till kan det vara en god idé att investera i en takbox.

Starthjälp: ladda batterierna

Ett urladdat batteri kan få liv med hjälp av startkablar. Röd kabel kopplas mellan batteriernas pluspoler, medan den svarta kabeln först kopplas till det strömgivande batteriets minuspol och därefter till en bra jordpunkt på den döda bilen.

Moderna bilar behöver mycket kraft för att fungera, och ett urladdat batteri kan resultera i ett dyrt verkstadsbesök om elektroniken låser sig. Att underhållsladda batteriet då och då är ingen dum idé!

Mobiltelefon: en ovärderlig trygghet

Din bil dricker mer bränsle under vintern. Kyla och moddigt väglag gör nämligen att förbrukningen stiger. Därför är en liten reservdunk en god investering vid längre strapatser på okända vägar där mackarna ligger glest.

Ibland händer det att man inte kan köra ända fram till slutmålet, och då gäller det att hålla såväl humöret som värmen uppe! Låt varma kläder ligga överst i bagaget och ha gärna med dig värmeljus, tändstickor, ficklampa och lite ät- och drickbart.

Vid nödsituationer är naturligtvis en mobiltelefon ovärderlig, och glöm inte att ha en laddare som kan anslutas till bilens eluttag.

Trevlig resa och kör försiktigt!

Rulla till toppen