Men trots detta är ungefär var tredje omkommen personbilsförare bältad. Det motsvarar 20-30 omkomna personer årligen.
Undersökningen genomförs i alla landets 290 kommuner och bygger på över 350 000 observationer. Observationerna visar att kvinnor använder bälte i högre grad än män. 98 procent av de kvinnliga bilförarna använder bälte jämfört med 95 procent av männen.
Kalmar län följer riksgenomsnittet och det är endast storstadsregionerna Stockholm, Malmö och Jönköping, samt Hallands län som är bättre på bilbältesanvändning. Sämst i landet är man i Norrbottens län med 90 procent.
För första gången sedan mätningarna startade har man särredovisat mindre hantverksbilar. Av de 353 010 observerade förarna och passagerarna har 43 417 personer, 12 procent, färdats i mindre hantverksbilar. I dessa bilar använde 87 procent bälte.
– För att hitta så låg allmän bältesanvändning som i hantverksbilar får vi gå tillbaka till 1990-talet. När man släpar 30 år efter den allmänna utvecklingen så borde det vara en indikation på att arbetsgivarna inte gör tillräckligt. Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Ett trepunktsbälte halverar risken att skadas svårt vid en kollision. Ökad trafiksäkerhet för de som kör i tjänsten är något som alla arbetsgivare borde prioritera. Jag har svårt att se att det finns så många andra områden där ett systematiskt säkerhetsarbete skulle kunna ha större effekt, säger Daniel Kvarnström, verksamhetschef för NTF i Jönköpings län i ett pressmeddelande. NTF i Jönköpings län har ett verksamhetsansvar för Kalmar län.