Kalmar kommun hamnar på plats 15 av 119 kommuner totalt i Cykelfrämjandets nöjdhetsundersökning, Cyklistvelometern. Kommunen får höga betyg för den generella nöjdheten från cyklisterna.
Kalmar kommun cyklar fram på Cykelfrämjandets nöjdhetsundersökning, Cyklistvelometern. Kommunen har fått höga betyg för den generella nöjdheten från cyklisterna.
Totalt deltog 28 025 cyklister, varav 483 cyklister från Kalmar svarade. En femte-plats blev det för kommunen bland 24 mellanstora kommuner och hamnade på plats 15 av 119 kommuner totalt. En förbättring sedan 2022 då Kalmar låg på plats 7 respektive 26.
Cyklisterna har fått svara på frågor om generell nöjdhet, trygghet, tillgång till cykelinfrastruktur, framkomlighet, cykelklimat och cykelns prioritet i kommunen. I samtliga kategorier ligger Kalmar över det nationella genomsnittet, skriver Kalmar kommun.
– Det är oerhört glädjande att Kalmar nu visar så bra siffror när det gäller folks cyklande. Det betyder dock inte att vi lutar oss tillbaka och är nöjda. I kommande budget satsar vi ytterligare på vår cykelinfrastruktur, både för att bygga nya cykelvägar men också för att förbättra de befintliga. Det ska vara lätt att ta sig fram på cykel i hela vår kommun, säger Leila ben Larbi (V) andre vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Det här händer just nu för cyklisterna i kommunen:
Under våren färdigställdes den nya gång- och cykelbanan som sträcker sig längs Djurängsvägen från Kungsgårdsvägen till Hansabron. Sträckan kopplar befintliga och nya bostäder till cykelvägnätet och skapar en ny huvudförbindelse från Skälby till Hansa City och Guldfågeln Arena.
I september färdigställdes den sista etappen för att knyta samman flygstaden och Smedby, med en gång- och cykelbana längs Ebbetorpsvägen och Krooks väg fram till Smedbyvägen. I satsningen ingick också en breddad gata och en ny busshållplats, Smedby centrum, med en väderskyddad cykelparkering.
Fram till 2026 pågår ett stort förbättringsprojekt då riksvägen genom Rinkabyholm ska omvandlas från landsvägskarakter till en stadsdelsgata. Det ska bjuda in till lägre hastigheter och flera säkra korsningspunkter för gång- och cykeltrafikanter. Projektet innefattar både långa sträckor ny gång- och cykelbana och även förbättring av flera befintliga sträckor. Dessutom ingår ombyggnation av busshållplatserna på sträckan.
Om undersökningen:
Cyklistvelometern är en nationell och återkommande nöjdhetsundersökning där Cykelfrämjandet granskar och jämför landets kommuner utifrån vad cyklisterna själva tycker. Det huvudsakliga syftet med undersökningen är att ta reda på hur cyklister ser på frågor som rör cykling samt att utvärdera cykelförutsättningarna på kommunnivå. Undersökningen baseras på en självrekryterad och anonym enkät där alla som cyklar i Sverige kan tycka till om cyklingen i den eller de kommuner som de cyklar mest i. Cyklistvelometern har genomförts vartannat år sedan år 2018 och genomförs år 2024 för.


