Illustration som representerar kategorin Nyheter & Samhälle i Kalmarposten.

Färdtjänsten i Kalmar län kan bli dyrare

Avgifter för färdtjänst, riksfärdtjänst och sjukresor i Kalmar län kan komma att höjas och sänkas enligt ett nytt förslag. Ändringarna syftar till att balansera Kalmar länstrafiks ekonomi och beräknas ge en årlig intäktsökning på 8-10 miljoner kronor.

Förra veckan godkände kollektivtrafiknämnden ett förslag om nya regelverk för färdtjänst, riksfärdtjänst och sjukresor, som samlas i ett nytt dokument benämnt ”Regional plan för särskilda persontransporter”. Detta är en del i arbetet för att Kalmar länstrafik på lång sikt ska uppnå en ekonomi i balans.

De nya regelverken omfattar bland annat förslag på både höjda och sänkta avgifter i färdtjänsten.

— Det finns ur ett ekonomiskt perspektiv både plus- och minussidor utifrån medborgarnas perspektiv, säger Peter Vretlund, regionråd (S) med ansvar för regional utveckling, kultur, bildning och kollektivtrafik.

Enligt förslaget ska priset för en färdtjänstresa i en zon bli 20 procent högre jämfört med dagens 36 kronor. Egenavgiften för sjukresor höjs från 125 kronor till 155 kronor. Högkostnadsskyddet landar på 3 080 kronor från tidigare 2 250 kronor. När det gäller milersättning för resor med egen bil till planerade vårdbesök begränsas detta till personer som är i behov av frekventa och omfattande behandlingsinsatser. Milersättningen kommer att öka från 12 till 25 kronor per mil.

Den nya planen är en del i effektiviseringsarbetet för att Kalmar länstrafik på lång sikt ska uppnå en ekonomi i balans. Förändringarna beräknas ge en intäktsökning på cirka 8-10 miljoner kronor årligen för Kalmar länstrafik.

-Vi är ju en förvaltning som idag ligger med ett ganska rejält minusunderskott. Vi är nödgade och tvingade att både kunna bibehålla en god service, en god tjänst i framtiden och hitta sätt att göra det lite smartare också. Man kan säga att vi samlar allt ihop allt till ett dokument — där vi sedan kan bli bättre på att samordna, bli bättre på att effektivisera och sätta fokus på transporter i högre grad än vi gjort tidigare, säger Peter Vretlund.

— Vi kommer framledes att jobba både med tidtabellstyrd färdtjänst och samordning med sjukintyg, fortsätter han.

Införande av tidtabellstyrd färdtjänst kräver dock ett ytterligare separat politiskt beslut i nämnden.

Förändringarna planeras träda i kraft till årsskiftet. Slutgiltigt beslut fastställs av regionfullmäktige i november.

Rulla till toppen