Kalmar läns museums chef Örjan Molander har blivit invald i Sveriges Museers styrelse. Han vill lyfta museernas bredare samhällsroll och vikten av källkritik i en tid av desinformation.
Örjan Molander, museichef på Kalmar läns museum, ser museet som en viktig samhällsaktör som bör ta ställning i fler aktuella frågor. Han har blivit invald som ny ledamot i Sveriges Museers styrelse, en ideell branschorganisation som representerar museer över hela landet.
– Jag tycker att det idag är väldigt mycket fokus på museibyggnaderna och den verksamhet som bedrivs inom de fyra väggarna – och särskilt vid länsmuseer. Vi har ju ett bredare uppdrag, vi har länen som våra arbetsfält. Vi behöver synliggöra bredden i museernas verksamhet. Vi arbetar med platsutveckling, platsers betydelse, vi har kulturmiljövård, byggnadsvård och arkeologi och mycket mer, säger Örjan Molander.
Han menar att museernas höga förtroende bland invånarna, vilket bekräftats av en SOM-undersökning, bör tas tillvara. Museer kan fungera som en neutral samlingsplats för diskussioner om allt från historia till samtidsfrågor.
I en tid präglad av ”fake news” och AI-genererat innehåll anser Molander att museernas roll blir än viktigare. – Det är otroligt viktigt hur vi presenterar material och information. Vi jobbar mycket med det kring våra utställningar och i våra pedagogiska program. I våra Skapande skola-program som vi erbjuder till skolelever arbetar man med källkritik, vad det innebär att vara en del av en demokrati och så vidare, förklarar han.
Molander vill se att museerna agerar mer aktivt i samhällsdebatten och tar ställning i olika frågor, samt lyfter fram kulturarvsperspektiv. – Vi är en del av det demokratiska samhället och museerna kan fungera lite som ett ankare, en stabil och långsiktig part, säger han.
Kalmar läns museum arbetar aktivt för att fånga barns intresse genom metoder som ”tidsresor”, där barn lär sig om historia och reflekterar över dåtiden i jämförelse med dagens samhälle. Detta syftar till att synliggöra för eleverna att de själva påverkar och formar samhället, både nu och i framtiden. Metodiken upplevs som särskilt stark för högstadieelever som genom att gå in i en roll kan utforska andra sidor av sig själva.
Utställning för barn
Utställningen Superkronan riktar sig till barn från förskoleålder och uppåt.
Tidsresor och källkritik
Metoden med tidsresor används för att engagera barn och unga i historieundervisningen och för att utveckla deras förståelse för demokrati och källkritik.


