Portugals Atlantkust är ett surfparadis, men Volkswagen T-Roc lockar med sin egen typ av våg – suvvågen. Den nya modellen utmanar med sitt utseende och en känsla av äventyr, samtidigt som den behåller praktiska och bekväma egenskaper.
Den portugisiska Atlantkusten, med sina miltals av gyllene sandstränder, är ett paradis för surfare. Nu har även Volkswagen hoppat på vågen och presenterar sin nya SUV, T-Roc, som tillverkas i Palmela, mindre än tre mil från Lissabon. Fabriken producerar 400 T-Roc-enheter dagligen, men efterfrågan överstiger fortfarande tillgången.
Bilen erbjuder en hög grad av anpassning med trettiofem färgkombinationer och elva olika fälgval, vilket gör det möjligt att skräddarsy utseendet in i minsta detalj. Interiören präglas dock av hårdplast, vilket kan vara en besvikelse jämfört med mjukare material i andra modeller. Trots detta erbjuder framsätena en bekväm sittupplevelse, även om baksätet är något trängre i den 423 centimeter långa bilen.
Motoralternativen är begränsade till en 150 hästkrafters dieselmotor och en 190 hästkrafters bensinmotor. Testbilens bensinmotor, som är fyrhjulsdriven och utrustad med en sju-stegad dubbelkopplingslåda, accelererar från 0 till 100 km/h på 7,2 sekunder. Köregenskaperna beskrivs som underhållande, delvis tack vare den progressiva styrningen som är ett arv från Golf GTI.
Grundpriset för dieselmodellen ligger på 264 900 kronor, medan bensinaren kostar 274 900 kronor. Ett tillägg på 20 000 kronor för GT-paketet inkluderar en heldigital instrumentering, breda sporthjul, mörktonade rutor och LED-strålkastare, vilket ger bilen en extra dos av Roc’n’roll för pengarna.


