Illustration som representerar kategorin Forden i Kalmarposten.

Tjeckisk krockikon visas på museum

En krockad Skoda 120 LS från 1978 visas på Härnösands Bilmuseum, som en symbol för bilhistoria och teknikens utveckling.

Bruksskärror som satte det svenska folkhemmet på hjul glöms ofta bort till förmån för exklusiva vrålåk. Härnösands Bilmuseum lyfter fram dessa bortglömda klassiker och visar bland annat en uppseendeväckande krockad Skoda 120 LS från 1978.

Trots sitt skick drar den slitna Skodan till sig blickar, stående bland blankpolerade amerikanska klassiker. Museet presenterar 200 bilar i toppskick, vilket väcker frågan varför just denna krockade öststatsbil hamnat på en hedersplats.

Historien bakom publikmagneten börjar på Gelleråsen 1978, under inspelningen av tv-programmet Trafikmagasinet. Under ett test av 25 olika bilar överraskade den tjeckiska bilen med ett katastrofalt resultat i ett älgtest.

Redan i låg fart, närmast mopedhastighet, tappade bilen greppet baktill. Bakaxeln vek sig under karossen och bilen voltade. Chockartat nog klarade sig de flesta andra bilar i hastigheter mellan 50 och 70 km/h, medan Skoda misslyckades redan vid 30 km/h.

Orsaken visade sig vara bilens bakre motor och enklare bakaxelteknik, vilket skapade instabilitet vid snabba kurvtagningar. Till skillnad från exempelvis Porsche, som också hade motorn bak, hade Skoda sparat in på säkerhetsdetaljer.

Fabriken presenterade senare en modifierad version som påstods vara stabilare. Vid en demonstration för den tjeckiska ambassaden och den svenska motorpressen, förutom Trafikmagasinet, genomfördes testet på ett sätt som inte visade bilens brister. Men en motorjournalist krävde att testet skulle genomföras på samma villkor som Trafikmagasinet ursprungligen använt.

Detta ledde till att testet gjordes om, med samma resultat – bilen välte. Skoda-försäljningen i Sverige upphörde och det dröjde år innan märket återkom med nya modeller.

Idag ägs Skoda av Volkswagen, och bilens historiska betydelse understryks av dess plats på museet, långt ifrån dagens modeller.

Rulla till toppen