fordon kp

Lexus LBX: Tuff suv i lyxförpackning

Nya Lexus LBX är märkets minsta suv någonsin och har skapats för att attrahera nya köpare med sin kombination av kompakt storlek, premiumkänsla och traditionell hybridteknik.

Lexus har skapat en ”tuff suv i lyxförpackning”. Nya LBX är varumärkets minsta suv någonsin och i maskinrummet arbetar en traditionell hybrid. Bilen har världspremiär i Milano, en stad känd för mode och design. Den kompakta suven med premiumkänsla ska attrahera 25 000 europeiska köpare redan under första året och bli märkets nya storsäljare.

Konkurrenterna lanserar elbilar, men Lexus och Toyota satsar på en långsammare övergång. Nya Lexus LBX är i grunden en Toyota Yaris Cross som har vuxit på alla ledder utom höjden. Längden är 419 centimeter, vilket gör suven kompakt. Hjulbasen har dock dragits ut ett par centimeter för att ge mer utrymme interiört. Förarens arbetsplats är digital med två skärmar på 9,8 respektive 12,3 tum. Designen sticker ut med fräcka kulörer och Lexus-elegans. Modellnamnet står för Lexus Breakthrough Crossover.

Lexus LBX lanseras varken som renodlad elbil eller laddhybrid. I maskinrummet arbetar en trecylindrig bensinmotor tillsammans med en elmotor på sammanlagt 136 hästkrafter. Sprinten noll till hundra kilometer i timmen tar 9,2 sekunder och toppfarten är 180 km/h. Man kan välja mellan fram- eller fyrhjulsdrift. Med fyrhjulsdrift får drivlinan hjälp av en extra elmotor på bakaxeln, men effekten och dragvikten på 750 kilo förblir densamma. Grundintrycket är att Lexus LBX är en trevligt formgiven kompaktsuv med stor potential att locka nya kunder. Priset börjar runt 360 000 kronor.

Rulla till toppen