Illustration som representerar kategorin Forden i Kalmarposten.

Honda CR-V utmanar – kan hybriden försvara världsmästartiteln?

Honda CR-V, som idag är världens mest sålda SUV i sin klass, har uppdaterats med hybriddrift. Modellen har sedan lanseringen 1995 gjort storstilad succé, men kom till Sverige först sju år senare.

Honda CR-V har varit en ”underdog” i kampen om miljöbilskunderna, men nu steppar den upp med hybriddrift och lägre förbrukning som främsta meriter. Bilen är ny från topp till tå med bättre utrymmen, styvare kaross, högre säkerhet, rappare styrning och härligare komfort. System för att ta hand om oönskat ljud i kupén och hydrauliska fjädringsbussningar förbättrar åkkomforten ytterligare.

Den testade bilen är en renodlad hybrid med en bensinmotor på 145 hästkrafter som samarbetar med två elmotorer, vilket ger en total systemeffekt på 184 hästar. Bilen kan köra cirka två kilometer på ren el, men batteriet på endast 1 kWh begränsar räckvidden. Hybridens stora fördel är bränsleförbrukningen som ligger på 0,55 liter per mil.

Fyrhjulsdrift är standard, men en version med tvåhjulsdrift finns också. Med fyrhjulsdrift kostar Honda CR-V Hybrid 371 900 kronor, medan tvåhjulsdrivna versionen ligger på 325 900 kronor.

Tekniska data för Honda CR-V 2,0 Elegance CVT 4WD:

  • Bensinmotor: 4-cylindrig, 145 hk vid 6 200 varv/min, 175 Nm vid 4 000 varv/min.
  • Systemeffekt: 184 hk, 315 Nm.
  • Batteri: Litiumjon på 1 kWh, elräckvidd 2 km.
  • Drivlina: Motorerna fram, fyrhjulsdrift, steglös automatlåda.
  • Chassi: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel. Elservo. Vändcirkel 11,9 meter.
  • Bromsar: Skivor fram och bak, ABS, antispinn/sladd.
  • Mått/vikt: Axelavstånd 266 cm, längd 460 cm, bredd 186 cm, höjd 170 cm. Tjänstevikt 1 672 kg. Bränsletank 57 liter.
  • Prestanda: Toppfart 180 km/h. Acceleration 0–100 km/h 9,2 sek.
  • Förbrukning: 0,5 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 126 g/km.
  • Pris: 371 900 kronor.

Plus: Smidig drivlina med låg förbrukning, trevliga köregenskaper, bra komfort.
Minus: Batteriet stjäl bagageutrymme, dragvikten är endast 750 kilo.

Rulla till toppen