feature veckans bil kinapuff eller saljraket 20003165

Veckans bil: Kinapuff eller säljraket?

Vart är facket?

Aiways grundades för blott fem år sedan och nya U5 tillverkas vid en toppmodern fabrik i kinesiska Shangrao. Designavdelningen har lyckats med konststycket att få en relativt stor pjäs att se någorlunda smidig ut och vi hoppar in bakom ratten på den topputrustade Premium-modellen. Då får man förutom den ovärderliga sätesvärmen i framsätena även läderklädsel, glastak, 19-tumsfälgar och trådlös laddning av mobilen på kuppen. Men trots sin gedigna säkerhetsutrustning missade Aiways U5 full pott hos Euro NCAP och det berodde på att sidokrockkuddarna löste ut för sent – en miss som nu ska vara åtgärdad. Annars är kupén luftig och ljus med sköna framstolar, rymligt baksäte, generöst lastutrymme och bra runtomsikt. Frågan är bara varför det traditionella handskfacket saknas? Vi frågar och svaret blir att det inte behövs då instruktionsboken är digital.

Tänk på värmen

Låt oss nu ge oss ut i trafiken och endast ett litet vinande från elmotorn hörs när man trampar till på gasen. Effekten är 204 hästkrafter och håller man bara den berömda högerfoten i schack så ska man ta sig 40 mil på en laddning. Det är möjligt tack vare ett batteri på 63 kWh som kan snabbladdas med upp till 90 kilowatt, vilket inte är särskilt imponerande. Hur som helst rullar färden till hundra på 7,8 sekunder samtidigt som toppfarten är begränsad till 160 km/h för att spara på elen. Hur det är med prislappen? Aiways U5 erbjuds med två utrustningsnivåer: Plus för 429 990 kronor och Premium för 469 990. De bilar som hittills sålts i Sverige är alla Premium och det finns en särskild anledning till detta. Inroparen saknar nämligen stolsvärme, vilket närmast får betraktas som ett nybörjarmisstag. Visst är det kul med Kinaschack med det går precis lika bra att spela Fia, förlåt, Kia e-Niro med knuff.

Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / CNP AB

Rulla till toppen