Born to be wild…
Born ser ut att rulla fort även när den står stilla och det är ett bra betyg åt formgivarna. Vad sägs om en hungrig front, slimmad sidolinje, fräcka fälgar och en riktigt busig akter? Cupran har dessutom mängder av kopparfärgade detaljer på alltifrån framspoilern till emblemen på bagageluckan. Likaså interiörens sömmar som för övrigt bjuder på lagom skålade framstolar, ett rymligt baksäte och ett bagageutrymme som sväljer 385 liter. Interiören är nästan kliniskt befriad från knappar och de manuella som finns är placerade i en liten diskret ramp precis under pekskärmen på 12-tum. Hela instrumenteringen är givetvis digital och om du säger ”hola-hola” så aktiveras din alldeles egna assistent. Undrar du vad kalaset kostar? Tja, grundpriset startar från 452 900 kronor och sträcker sig hela vägen upp till halvmiljonen.
…and born to run
I maskinrummet är det rörigt värre eftersom inget döljs under vackra plastlock och själva huven hålls uppe med hjälp av en simpel metallpinne. Här kan hugade spekulanter välja mellan 204 hästkrafter och ett batteri på 58 kWh eller 230 hästkrafter samt ett batteri på antingen 58 eller 77 kWh. I effekt är skillnaden knappt mätbar men batterimässigt utökas räckvidden från 42 till 55 mil. Vi kör minstingen och bakhjulsdriften gör spanjorskan riktigt underhållande. Glöm inte heller att grundmodellen av Cupra Born är hela 232 kilo lättare än den större elspisen i kombination med det kraftfullaste batteriet. Sprinten noll till hundra rullar på fullt godkända 7,3 sekunder och toppfarten är begränsad till 160 för att spara på energin. Därmed är det bevisat en gång för alla att ett inslag av het spansk tango under uppväxten kan sätta fart även på strama tyska wienervals-gener.
Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB