Flygbolaget SAS återupptar trafiken mellan Arlanda och Kalmar i slutet av januari efter att tidigare ha lämnat flygplatsen på grund av dålig lönsamhet. Satsningen sker nu med ett nytt upplägg där SAS är ensam spelare på sträckan.
Efter ett års bortavaro återvänder SAS till sträckan Arlanda-Kalmar i slutet av januari nästa år. Beslutet att lämna flygplatsen sommaren 2023 fattades på grund av bristande lönsamhet, men nu ser SAS ljust på framtiden med ett nytt affärskoncept.
– Det var inte ett enkelt beslut att sluta flyga till Kalmar. Vi jobbade intensivt med flygplatsen och hela regionen för att få det att funka, men kunde då konstatera att det inte var stort nog för två bolag på den linjen, säger Rikard Steinholtz, ansvarig för samhällskommunikation på SAS.
Det nya upplägget innebär att SAS nu är ensam aktör på sträckan, då flygbolaget BRA kommer att agera underleverantör. Detta tror SAS kommer att stärka linjen.
– Nu har vi kunnat värdera det här på nytt. Med bakgrund med den trafiken vi haft och den potential vi ser tror vi att det här kan bli lönsamt. Samtidigt är det här en jättesatsning på ökad inrikestrafik från Arlanda generellt. Vi ser att vi kan skapa fler tänkbara ”connections” till och från Arlanda. För näringslivet och privatresande i Kalmar får man ännu fler möjligheter och det tror vi kommer att stärka linjen jämfört när vi trafikerade den sist, säger Rikard Steinholtz.
SAS har haft en kontinuerlig dialog med Kalmar flygplats och regionen, och upplever ett starkt stöd.
– Vi har ju diskussioner med alla flygplatser och regioner och förväntar oss att jobba tillsammans med olika typer av initiativ. I övrigt är vi beroende av att vi fyller flygen. Vi jobbar tätt tillsammans med flygplatsen för att kunna uppnå lönsamhet och en hållbar kostnadsnivå, förklarar Steinholtz.
Framtidsvisionen inkluderar förbättrade anslutningar via Arlanda till resten av Sverige och även utrikes.
– Här och nu handlar det om via Arlanda, med en bra tidtabell och fler avgångar till hela Sverige. Vi kopplar ihop Kalmar på ett bättre sätt med hela inrikesnätet än tidigare, såklart även vidare utrikes. Sedan är det klart att vi har en hub i Köpenhamn som växer och vi ser naturligtvis där att vi kommer att starta fler korta linjer till och från Köpenhamn, men nu är fokus på inrikestrafiken och att det ska bli bra i Kalmar, säger han.
Det kommer att finnas ett kort glapp mellan att BRA slutar flyga och att SAS börjar, då SAS startar den 27 januari. Detta beror på logistiska förutsättningar när flygplanen från BRA fasas in.
Beträffande biljettpriser försäkrar SAS att ambitionen är att erbjuda konkurrenskraftiga priser trots att man nu är ensam aktör på sträckan.
– Där har vi ett jättestort ansvar, när man är ensam på marknaden, och det är vi på olika linjer redan. Vår ambition är att kunna erbjuda konkurrenskraftiga priser, precis som marknaden sett tidigare. Nyckeln är att få upp antalet avgångar och redan vid fyra avgångar kan man hitta billiga biljetter på avgångar som inte är lika fulla, avslutar Rikard Steinholtz.


