kalmar pionjar inom bilhandeln i kalmar for snart 100 ar sedan

Pionjär inom bilhandeln i Kalmar − för snart 100 år sedan

Någon gång kring mitten av 1920-talet blev det allt vanligare att privatpersoner skaffade personbilar.

Därigenom infann sig en marknad för lokal bilhandel. Tidigare hade bilförsäljning varit förbehållen de stora städerna, och framför allt Stockholm.

Sture Ekelund

En av de första att satsa på bilhandel i Kalmar var Sture Ekelund. Han var utbildad vid lantbruksskola, och under en period vid 1900-talets inledande decennier var Sture förvaltare på Berga bruksgård. I den egenskapen gjorde han sig bland annat känd för en modern syn på djurhållning. Vid ett tillfälle polisanmälde han länsveterinären för djurplågeri. Detta gjorde han inte för egen vinnings skull utan enbart med ambitionen att påtala djurens rätt. Det handlade om en kalvning där såväl den födande kon som kalven dog, och detta enligt Sture Ekelund på grund av brister i veterinärens yrkesutövning.

Kalmars kanske första bilhandel

Omkring mitten av 1920-talet startade Sture Ekelund bilfirman Ekelunds Bil AB på Kaggensgatan 42. Företaget gick under namnet Motorcentrum. Här såldes bilar av olika fabrikat. Flera viktiga agenturer kunde på den tiden innehas av ett och samma företag. På Motorcentrum kunde hugade spekulanter köpa bilar från såväl General Motors (GM) som från Volvo (fr.o.m. 1927).

Körkort − lätt som en plätt

Om den presumtiva köparen saknade körkort så hjälpte Sture Ekelund till med den saken. Tillsammans med kunden stegade han in på länsstyrelsen där den blivande bilägaren fick göra ett enkelt skriftligt prov och Sture intygade att personen i fråga kunde framföra bilen på ett tryggt och säkert sätt. När detta var avklarat genomfördes bilaffären.

Bilen som klassmarkör

Det var inte helt givet att kunden på egen hand fick välja bilmärke. Om en godsägare i Kalmartrakten nyligen köpt en dyr Buick så var det inte ovanligt att en bonde i nejden som ville köpa bil blev rekommenderad att välja en lite enklare och billigare Chevrolet. Om vi endast ser till penningvärdets försämring under de senaste hundra åren så förefaller inte priset på till exempel en Chevrolet 1924 (se bild) som särskilt högt, men ser vi till människors tillgång till likvida medel så framstår bilpriserna som skyhöga.

Ekelunds Bil − bland de ledande i Småland

1936 dog Sture Ekelund och hans söner Bengt och Lennart övertog verksamheten och utvecklade bilaffären med stor kraft, framför allt under 1950-talet. Företaget blev då ett av de ledande i Småland med försäljningslokaler och verkstäder på flera orter, såsom Kalmar, Oskarshamn, Färjestaden, Nybro och Mönsterås. Storsäljande bilmärke under denna period var tyska Opel Rekord från GM.

Rolf Ekelund, gästskribent och barnbarn till Sture Ekelund

Tidigare texter av Rolf Ekelund:

Rulla till toppen