Kalmar hamn vill förlänga Tjärhovet norrut med 80 meter för att kunna ta emot dubbelt så stora fartyg som idag. Utbyggnaden, som beräknas kosta mellan 100 och 150 miljoner kronor, planeras använda en unik och kostnadseffektiv utfyllnadsteknik.
Kalmar hamn befinner sig i ständig utveckling och efterfrågan på fler upplagsytor för godshantering ökar. Hamnen har redan fyllt ut 35 000 kvadratmeter i Nya hamnbassängen och siktar nu på att bygga ut Tjärhovets norra del.
”Kalmar hamn vill ju möta framtiden och framtiden består i fartyg som blir allt större”, säger vd Mats Gustafsson. ”De blir bredare, går lite djupare och lastar framförallt mer.” Den planerade utbyggnaden möjliggör för Kalmar hamn att ta emot fartyg upp emot 180 meter, vilket är dubbelt så stora som idag. Detta innebär även att fartyg från Kalmar hamn kan nå nya destinationer, potentiellt Afrika, Amerika och Asien, istället för dagens främsta destinationer England och Island.
Utbyggnaden syftar till att möta framtidens krav på större och effektivare fartyg med lägre utsläpp, samt att hantera ökade godsvolymer. Kalmar hamns nuvarande godsomsättning är cirka 800 000 ton per år, vilket motsvarar ungefär 30 000 lastbilar.
Metoden för utfyllnad som användes vid tidigare utbyggnad, där man använt muddermassor och byggmaterial från byggindustrin, planeras att användas igen. Denna metod har visat sig vara unik i Sverige och mycket kostnadseffektiv, då hamnen erhållit betalt för att ta emot och deponera material.
Enligt säkerhetschef Pernilla Bernhards-son finns även planer på att i framtiden, tillsammans med Trafikverket och Sjöfartsverket, muddra farleden för att ytterligare öka kapaciteten.
Utbyggnaden kan även möjliggöra en flytt av verksamhet från Barlastholmen till norra Tjärhovet, vilket skulle placera den längre från stadbebyggelsen. Detta ses som en proaktiv åtgärd för att hantera eventuella framtida utmaningar med närliggande bebyggelse som hotell och bostäder. Hamnen har genomfört en bullerutredning som visar att den utbyggda hamnen inte kommer att låta mer än dagens verksamhet, tack vare nya tystare maskiner.
Ett förslag till ny detaljplan beräknas få laga kraft under tredje kvartalet i år. Kostnaden för utbyggnaden uppskattas till mellan 100 och 150 miljoner kronor. ”Det finns ingen egentlig plan när detta ska vara färdigt, utan det är en vision och en förhoppning”, säger Pernilla Bernhards-son. Mats Gustafsson tillägger: ”Det är billigt. Finns det någon som vill skjuta till pengar går det att forcera det här så att det kan vara färdigt inom två till tre år. Upp med plånboken så kör vi.”


