Makoto och Karin Horisaki har gjort internationell succé med sina hattar. Nu vill de bjuda in kunderna till sin ateljé i Kåremo för att dela med sig av sin konstnärliga vision och den småländska miljön.
”Jobbar mer konstnärligt” var rubriken i ett tidigare reportage om Hattmakarna Makoto och Karin Horisaki. Deras företag Horisaki är idag ett internationellt erkänt varumärke där celebriteter och kungligheter bär deras kreationer. Paret besökte Kalmarposten i sin ateljé i en gammal nedlagd lanthandel i Kåremo strax norr om Kalmar.
Makoto och Karin Horisakis hattar gjorde succé efter det internationella genombrottet på modemässan i Paris 2013. Paret känner sig dock mätta på mässor och modevisningar, trots att det är deras levebröd.
– Samtidigt kan man inte påstå att vi är klara med det eftersom det är vårt levebröd men vi har en målsättning och jobbar mot att kunna resa mindre, säger Makoto.
Nittio procent av deras tillverkning i ateljén går utomlands, men de drömmer om att bjuda in köparna till Småland för att bygga relationer. Tack vare deras butik Br. Engströms i Kåremo får de möjlighet att arbeta direkt med kunderna, vilket de tycker är fantastiskt roligt.
USA och Australien är de länder där intresset för deras produkter är störst. Amerikanerna är vana vid hattar, särskilt western- och cowboy-hattar. Horisakis hattar liknar dessa men med fokus på kvalitet, utseende, bekvämlighet och enkel hantering – de är designade för att kunna rullas ihop och läggas i en väska.
– Vi använder vårt bästa material och vi är kända för att våra hattar ska vara bekväma, sköna och lätta att hantera. Man ska kunna rulla ihop dem och lägga dem i en väska. Det är viktigt för oss att våra skapelser har ett estetiskt uttryck, förklarar makarna.
Makoto och Karin Horisaki suddar ut gränserna mellan hantverk och konst.
– Förut gjorde vi mer hatt av enklare karaktär men i dag jobbar vi mycket mer med detaljer och lägger mer tid på varje hatt. I dag jobbar vi mer konstnärligt och mindre kommersiellt, säger Karin.
Framtidsvisionen är att fortsätta jobba i Kåremo och resa mindre.
– Miljön här i Småland är en stor del av vad vi gör och vilka vi är. Om kunderna får uppleva den så kommer de att förstå vad vi säljer på ett helt annat sätt, säger Karin.
Utmaningen med att hitta personal är stor då det inte finns någon tradition av hattillverkning i Sverige.
– Sådana människor växer inte på träd, säger Makoto med ett skratt. Paret har en heltidsanställd och en extra vid behov.


