Henry Ford, känd som Harry, trotsade sina föräldrars önskan om att bli präst och grundade istället ett affärsimperium. Hans tidiga försäljning av grönsaker och pepparrot lade grunden för en framgångssaga som än idag lever kvar.
Harry, som egentligen hette Henry, visade tidigt prov på sin entreprenörsådra. Redan som åttaåring sålde han egenodlade grönsaker och senare även inlagd pepparrot, inspirerad av sin mammas recept. Hans föräldrar önskade att han skulle bli präst, men Harry hade andra planer – han ville bli affärsman.
Året 1869 gifte sig Harry med Sarah, och tillsammans fick de fem barn. Hans affärsverksamhet, som fokuserade på konserverade grönsaker och såser, växte stadigt, även om det tog tid innan företaget etablerade sig ordentligt. Hans uppfostran, präglad av sparsamhet och försiktighet, påverkade hans affärsstrategi. Han undvek riskfyllda satsningar och betonade vikten av att göra rätt för sig och tjäna pengar på ett ärligt sätt.
Harry var också en pionjär när det gällde miljömedvetenhet och personalvård. Han var en stark motståndare till slöseri och införde strikta sparsamhetsprinciper bland sina anställda. Samtidigt visade han stor respekt och omtanke för sina medarbetare, oavsett deras sociala status.
Företaget började blomstra ordentligt runt 1888. Åtta år senare, under en tågresa i New York, myntade Harry den berömda sloganen ”57 produkter”. Trots att företaget tillverkade betydligt fler produkter, tyckte han att siffran 57 lät bra.
En annan nyckelfaktor till framgången var den innovativa personalvården. Harry behandlade sina anställda som han själv velat bli behandlad. I hans fabriker fanns företagsläkare, sjuksköterskor och tandläkare som erbjöd gratis vård. Arbetsmiljön präglades av hög hygien, skyddskläder, omklädningsrum, duschar, gym, simbassäng och en takträdgård för avkoppling. Dessutom fanns samlingslokaler för kurser och social samvaro.
Harry engagerade sig även för bättre livsmedelslagstiftning och mot alkohol- och drogmissbruk. Hans ledarskap gjorde honom mycket populär, och efter hans död 1914 hedrades han med en bronsstaty som bekostades av hans anställda.
Företaget, som idag har över 30 000 anställda och en årsomsättning på över 10 miljarder dollar, lever vidare. Harrys namn fick evigt liv genom en ketchupflaska, en av de produkter som bidrog till hans genombrott.