Bogserbåten Flink, med Erik Yderland och hans kollegor vid rodret, är en avgörande, om än okänd, spelare i Kalmar hamns verksamhet. Båten assisterar fartyg i trånga passager och agerar vid behov som isbrytare.
Erik Yderland och hans kollegor måste vara beredda att arbeta dygnet runt för att bemanna bogserbåten Flink, som hjälper fartyg att navigera in i Kalmar hamn. ”Det är en slump, men det brukar ofta bli på kvällar och nätter som vi behöver köra”, säger Erik Yderland.
I Kalmar hamn ligger bogserbåten Flink stilla och väntar på uppdrag. Den är en relativt okänd, men mycket viktig, del av hamnverksamheten.
– Det finns inte jättemycket vatten att vända på utanför oljehamnen. Flink har väldigt goda manöverbarheter och används för assisteringar i oljehamnen, säger Erik Yderland, ägare av Calmarine AB som bemannar Flink, vilken ägs av Kalmar Hamn AB.
– Den används även som en hjälp när vi har is. Det var aktuellt i år, första gången på många år. Då fick Flink agera isbrytare inne i hamnen och utanför, och assistera några fartyg som körde fast, säger Pernilla Bernhardsson, vice vd och säkerhetschef för Kalmar Hamn.
I september hade Erik och hans kollegor 18 uppdrag. Vissa månader har de fler, andra färre, men i snitt utför de 120 uppdrag per år. Konstant är dock att de ska vara tillgängliga dygnet runt, alla årets dagar. Uppdragen består till största delen av bogsering av fartyg till oljehamnen.
– Man får ju nästan brinna lite för det här. En gång blev vi involverade när ett fartyg havererade söder om Gotland, det var på nyårsafton 2023. Vi hade inga bokningar i oljehamnen just då och kunde hjälpa till. Det var vi och en annan bogserbåt som bogserade in fartyget. Det var runt 100 meter i storlek, så det gick bra. Flink är perfekt för sådana uppdrag, säger Erik och fortsätter:
– Vi har en väldigt stor vinsch bak på båten som egentligen är lite ”overkill” för hamnbogsering, men den skadar ju inte att finnas där, för vid sådana uppdrag som utanför Gotland är den fenomenal.
Ombord på Flink är temperaturen hög och lukten av diesel är påtaglig. Flink, som byggdes på Siegholdvarvet i Bremerhaven, Tyskland, köptes begagnad för cirka sex miljoner kronor från Norge i slutet av 2010-talet. Med varsam hand har hon renoverats och underhållits av Erik och hans kollegor.
– Det är något jag tycker är kul – underhållet. Målet är att Flink aldrig ska fallera. Hon är ju ändå 50 år gammal och det finns alltid något att göra. Vi ska hitta om någonting är på gång, innan det händer. Vi har ett utarbetat underhållssystem där vi till exempel byter remmar och olja efter ett visst antal timmar. Det har faktiskt aldrig hänt att vi har varit tvungna att säga nej, säger Erik och knackar i bordet.


