ekonomi arbetsliv kp

KalmarPosten får nya ägare

Från årsskiftet tar Markbladet AB över KalmarPosten och Emmaboda Tidning från Gota Media AB.

Nu står det klart. Tidningarna KalmarPosten och Emmaboda tidning får nya ägare. Från årsskiftet tar Markbladet AB över från Gota Media AB.

På måndagen den 20 november tecknade Gota Media AB och Markbladet AB en avsiktsförklaring om att Markbladet AB från årsskiftet tar över KalmarPosten AB med tidningarna KalmarPosten och Emmaboda Tidning.

Markbladet AB ägs av familjen Hammarström i Skene till 65 procent och av Gota Media till 35 procent.

– Gota Media har under hösten utvärderat hur vi framåt på bästa sätt kan säkra KalmarPostens framtid och ge verksamheten de möjligheter den förtjänar. Dagens besked innebär att KalmarPosten kommer in i en familj av tidningar som på ett mycket framgångsrikt sätt bedrivit gratistidningsverksamhet under många år, säger Gota Medias VD Mats Ennbom.

– Gota Medias fokus är prenumererade dagstidningar och digital omställning. Med Markbladets övertagande får KalmarPosten en ägare vars fokus är gratistidningar, säger Mats Ehnbom.

KalmarPosten AB har ägts av Gota Media sedan sommaren 2015 och har varit en viktig del i Gota Medias verksamhet i Kalmarlän. Även framgent kommer Gota Media att vara en aktiv men mindre ägare av KalmarPosten. Däremot kommer Gota Media inte att vara involverad i den dagliga verksamheten som istället kommer att styras av Markbladet AB.

En synlig första förändring för läsarna är att KalmarPosten återigen blir en tidning som kommer ut varje vecka med första numret i vecka 3 i januari nästa år.

– Vi är glada över att få möjligheten att ta över en fin verksamhet och två välkända tidningar. Självklart kommer vi att göra förändringar men hur de kommer att se ut kommer vi att återkomma till när vi väl har tagit över, säger Fredrik Hammarström, VD på Markbladet AB.

Simon Leppämäki, chefredaktör och ansvarig utgivare, ger en fingervisning om vad läsarna kan förvänta sig.

– Det kommer att bli en stor satsning på journalistiken. Vi vill utveckla innehållet och ta en större roll som lokal nyhetsförmedlare. Läsarna kan se fram emot satsningar på lokal kvalitetsjournalistik.

Det blir förändringar som kommer att märkas direkt. Den lokala förankringen kommer så klart att finnas kvar till hundra procent, där kommer vi inte att ändra på någonting, säger Simon Leppämäki.

Simon Leppämäki, Fredrik Hammarström, Tobias Gustavsson, Åsa Olsson Ryberg, Mats Hammarström.

KalmarPosten och Emmaboda Tidning kommer även fortsättningsvis att tryckas via Gota Media och distribueras via Point Logistk och kommer att finnas kvar med redaktion och säljavdelning i centrala Kalmar vid Tidningshuset.

– KalmarPosten ska berätta om det som berör läsarna i vardagen. Vi vill ge en korrekt bild av det som händer, både positivt och negativt. Eftersom tidningen når alla har vi en möjlighet att ta en viktig roll i lokalsamhället, säger Simon Leppämäki.

Nu påbörjas ett arbete med att få till stånd ett färdigt avtal och sedvanliga MBL-förhandlingar ska hållas. Det lokala arbetet och utgivningen fortsätter precis som vanligt.

Rulla till toppen