Den brittiska konstnären Olivia Plenders nya utställning ”Hag Nag Harpy Hen” på Kalmar konstmuseum kombinerar feministisk aktivism med fokus på hälsa och kroppen.
I oktober hade den brittiska konstnären Olivia Plenders utställning ”Hag Nag Harpy Hen” vernissage på Kalmar konstmuseum. Utställningen visar feministisk aktivism i relation till hälsa och kroppen.
Konstnären Olivia Plender presenterade sin konst på plats i Kalmar. Utställningen har sin utgångspunkt i ett projekt kopplat till Glasgow Women’s Library och boken ”Our bodies, Ourselves”, som ursprungligen publicerades på 1970-talet och har reviderats och uppdaterats sedan dess. Boken skapades av feminister som var missnöjda med hur kvinnor behandlades inom sjukvårdssystemet, särskilt gällande reproduktiv hälsa.
”Our bodies, Ourselves” har översatts till omkring 200 språk och distribuerats globalt, även till länder med icke-demokratiska system.
Utställningen inleds med handmålade tyger på väggen, baserade på bilder från böckerna. Längre fram visas bilder av växter, inspirerade av gamla skolplanscher. Olivia Plender, som numera bor i Stockholm, har använt växter hon hittat, köpt och odlat i Stockholm till dessa målningar.
– Jag började intressera mig mycket för kvinnors reproduktionshälsa, rätt till abort och preventivmedel. Hur var det innan vi hade ett nationellt hälsosystem? Jag ville veta mer. Här är målningar jag har gjort av plantor som historiskt användes av kvinnor i syfte att göra abort eller som preventivmedel. Jag hittade dessa växter runt mitt hem i Stockholm, några köpte jag i affären och några odlade jag själv. Mestadels är de här väldigt vanliga växter i Sverige, men vissa kan vara väldigt giftiga, säger Olivia Plender.
”Hag Nag Harpy Hen” samlar flera av Plenders senaste projekt som rör feministisk historia samt feministisk och queer hälsoaktivism. Verken belyser hur olika samhällsgrupper har skapat egna system för att öka kunskapen om sina kroppar och hälsa.
Genom en ljudinstallation med röstövningar, teckningar och målningar lyfter Plender fram kopplingen mellan ohälsa och ojämlika strukturer. En videoinstallation på 11 minuter om kvinnors självförsvar, kallad ”Hold Hold Fire”, visas också en våning upp.
– För tio år sedan förlorade jag min röst i ett år och jag fick gå i röstterapi för att lära mig hur man pratar igen. Jag hade ett virus som resulterade i många hälsoproblem, vilket delvis är varför jag är så intresserad av ämnet hälsa, förklarar Plender.
Museichefen Bettina Pehrsson ser fram emot att besökarna ska få uppleva utställningen.
– Jag har känt Olivia Plender ganska länge och arbetat med henne litegrann tidigare. Jag tycker att hon har ett otroligt intressant sätt att arbeta på. Frågor som är historiska är fortfarande aktuella idag, som till exempel abortfrågan som plötsligt blir aktuell igen för att man i vissa länder tar några steg tillbaka och förbjuder det och då står man där igen. Tematiken och den här undersökande processen som hon håller på med är så relevant för vår samtid, säger Pehrsson.
Utställningen visas på Kalmar Konstmuseum från 28 oktober till 11 februari.