Mallorca, Spanien – Att namnge en Gran Turismo som vässat gadden ordentligt är inte lätt. Toppmodellen har 370 hästkrafter och med lite aggressiv körstil så blir bensinsexan arg som ett bi.
Taggade till max drog vi till Mallorca för att undersöka om koreanen kan utmana den tyska premiumligan.
Välutrustad korean
På rätt plats, i rätt tid och med rätt utrustning kan man komma långt i bilvärlden. Kia har därför laddat toppmodellen med allt som är ”state of the art” gällande säkerhet. Vad sägs om aktiv filövervakning, autobroms med fotgängarskydd, trötthetsvarnare och adaptiv farthållare? Alla tekniknördar kan fortsätta att dregla över en smart parkeringsassistent, navigation med automatisk skyltskanning, 360-graders kamera och ett utsökt ljudsystem från Harman/Kardon som inkluderar femton högtalare. Det är med andra ord rikligt underhållande att umgås med Stinger GT och man sitter som en kung härligt inbäddad i svart nappaläder. Hela interiören andas exklusivitet med hjälp av aluminiuminlägg och alla som vill komma nära naturen uppskattar säkert takluckan i glas.
Blommor och bin
Säkerhet och mycket utrustning i all ära — men en korean för 525 900 kronor måste även ha ett välbultande hjärta. Det har Stinger GT i form av en bensinsexa med biturbo (dubbel turbo) på 370 hästkrafter som bjussar på sting så det räcker och blir över. Fyrhjulsdriften biter sig fast i underlaget och hundrametersstrecket nås på 4,9 sekunder med hjälp av en snabb åttaväxlad dubbelkopplingslåda. För att göra livet i gräddfilen ännu roligare så är stötdämparna elektriskt justerbara och när det är dags att stanna efter att ha nått 270 km/h så utförs jobbet exemplariskt med hjälp av bromsar från italienska Brembo. Kia Stinger GT är trots sitt namn ingen bisak – utan kommer snarare att lära tyskarna en hel del om det här med blommor och koreanska bin.
Tekniska data
Tekniska data för Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD AT8 GT
Motor: V6 bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt: 370 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment: 510 Nm mellan 1 300–4 500 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn placerad fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad dubbelkopplingslåda.
Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel. Styrservo. Vändradie 11,7 meter. Bromsar: skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Axelavstånd: 291 cm, längd: 483 cm, bredd: 187 cm, höjd: 140 cm. Tjänstevikt: 1 943 kg. Bränsletank: 60 liter. Toppfart: 270 km/h. Acceleration 0–100 km/h: 4,9 sek. Förbrukning: 10,6 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 244 g/km. Pris: 525 900 kronor (från 445 900 kr med dieselfyra på 200 hk).
Plus… – Mycket snygg formgivning. Testbilens röda kulör kostar 9 900 kr. Standardutrustningen. Även koreanska bilar börjar kosta. Vassa köregenskaper. Sju års nybilsgaranti.


