Bagageutrymmet är den svagaste punkten på Mercedes E300 de sedan, men för 18 000 kronor extra blir kombiversionen ett rymligare alternativ.
Allt låter toppen så här långt – men finns det inga svagheter? Tja, även solen har sina fläckar och den svagaste punkten på sedanen är bagagevolymen eftersom batteriet gömmer sig därinunder. Därmed återstår 370 liter och det är inte mycket för en hel familj. En lösning är att hosta upp 18 000 kronor för kombin och då går vi från sedanens 572 900 kronor upp till kombins 590 900.
För pengarna får man en landsvägskryssare med superkomfort för alla åkande. Den tunga fina Mercedes-känslan är ständigt närvarande och flykten över asfalten bjuder på bekvämlighet i toppklass. Visst finns det avigsidor med dieselbränslet och det rör inte minst utsläppen av kväveoxider – men att det är slut med dieselmotorer i nya bilar är inte sant. Det finns ju tre olika sorters lögn enligt Mark Twain. Lögn, förbannad lögn och statistik!


