Ford har uppdaterat sin SUV Edge som nu har en vassare dieselmotor och en ny åttastegad automatlåda. Trots förbättringarna upplevs bilen fortfarande som aningen för väldresserad.
Ford Edge lanserades 2016 och trots Fords ansträngningar slog den aldrig igenom på den europeiska marknaden, mycket på grund av att den ansågs vara för polerad och sakna personlighet. Nu gör man ett nytt försök med en uppdaterad modell som har fått vassare tänder, men som fortfarande beskrivs som en snäll och trygg kompis – nästan för väldresserad.
Musik utan dans
Ford kallar den uppdaterade modellen för ”nya” Edge, men förändringarna utvändigt är inte revolutionerande utan snarare fintrimningar av fronten och bakpartiet. Invändigt har förarmiljön uppdaterats med digitala instrument och en ny växelväljare i form av ett vred. Moderna förarhjälpssystem har tillkommit, säkerheten förbättrats och ett nytt ljudsystem från Bang & Olufsen med tolv högtalare och tusen watt är standard.
Lossa på kopplet
De största nyheterna finns under skalet. Den tidigare dieselmotorn på 210 hästkrafter och den sexstegade automatlådan har ersatts av en ny, vassare dieselfyra på 238 hästkrafter som arbetar tillsammans med en ny åttastegad automatlåda. Grundpriset för den uppdaterade Ford Edge ligger från 505 850 kronor.
På de snöiga vintervägarna runt Åre, där Ford för första gången förlagt en internationell provkörning till Sverige, märks skillnaderna direkt. Testbilen upplevs som distinkt i sitt uppförande och fyrhjulsdriften, som aktiveras vid behov, skickar nödvändig effekt till bakhjulen. Sammantaget har uppdateringarna gjort Edge gott, men bilen upplevs fortfarande som aningen för väldresserad för att vara en äventyrsbil som ska palla resan till ”The Edge of the World”. Med ett friare koppel skulle Ford kunna locka fram mer av tigern hos sin Golden retriever, som bilen liknas vid.


