Volvos återförsäljare i Kalifornien går till attack mot biltillverkarens prenumerationstjänst ’Care by Volvo’. De menar att tjänsten bryter mot lagar och avtal, och riskerar att leda till arbetslöshet bland säljare, samtidigt som kunderna uppges uppskatta den nya tjänsten.
(Los Angeles – USA) Bilhandlare i Kalifornien är upprörda över Volvos prenumerationstjänst ”Care by Volvo”. De anser att tjänsten strider mot både lagar och avtal, och varnar för att den kan leda till att de förlorar sina jobb. Samtidigt uppskattar kunderna den nya modellen där allt ingår i en fast månadsavgift, vilket förenklar bilägandet.
I USA har ”Care by Volvo” attraherat en yngre målgrupp, 18 till 35 år, som kan välja mellan modellerna S60 och XC40, med planer på att inkludera fler modeller framöver. Månadskostnaden ligger mellan 6 000 och 8 000 kronor, inklusive försäkring, vilket inte avskräcker kunderna.
Tjänsten lanserades i USA i slutet av 2017 med målet att nå tusen kunder under första året, en siffra som uppnåddes på fyra månader. Rykten inom Volvo indikerar att företaget överväger att lansera en liknande prenumerationsmodell även för begagnade bilar, då de bilar som returneras efter två år (med möjlighet att byta till en ny bil efter ett år) måste tas om hand.
Branschbedömare ser ”Care by Volvo” som en omvälvande förändring som kan tvinga bilhandlare att stänga. Redan nu står många nybyggda bilhallar tomma i USA, då kunder undviker den traditionella och tidskrävande processen med att förhandla om priset med säljare. Möjligheten att ständigt ha en ny bil tillgänglig uppskattas i ett land där bilen ofta ses som en symbol för framgång.
California New Car Dealers Association (CNCDA), som representerar 1200 återförsäljare, har i ett skarpt brev till Volvo Car USA krävt att prenumerationstjänsten stoppas. De anser att Volvo agerar illojalt genom att kringgå återförsäljarna och göra affärer direkt med kunderna, samt att tjänsten bryter mot handlaravtal och delstatens konkurrenslagar.
”Vi måste få in kunderna i våra bilhallar. Det är där processen ska starta och inte vid en dator i kundens hem”, säger Brian Maas, ordförande för CNCDA.
Håkan Samuelsson, VD för Volvo, känner till kritiken och företaget har redan lanserat ”Care by Volvo 2.0”. Återförsäljarna kompenseras per prenumerationsbil de ansvarar för, då de fortfarande utför service på bilarna. Kaliforniens återförsäljare har dock lämnat ärendet till California’s New Motor Vehicle Board, som har befogenhet att stoppa tjänsten.
Håkan Samuelsson uppger att Volvo inte önskar en konflikt med sina återförsäljare. Samtidigt valde Volvo att inte visa upp några bilar i sin monter på bilsalongen i Los Angeles, med budskapet ”Don’t buy our cars. Subscribe”.


