Kreation Reklambyrå och Transistor Film går samman och bildar den gemensamma filmbyrån WeDoMotion. Satsningen sker med anledning av det ökade intresset för rörligt innehåll i digitala kanaler.
2018 har varit ett stort år för sociala medier. Facebook, Instagram och Youtube fortsätter att expandera, och intresset för livestreamade videos växer. Fler företag väljer att lägga hela sin mediabudget i socialt drivna kanaler. Samtidigt blir det svårare och svårare att fånga konsumenternas uppmärksamhet när konkurrensen på de sociala plattformarna hårdnar.
– Spelplanen har förändrats radikalt. Som mediakonsument ställer man höga krav på kommunikationens kvalitet och innehåll och det som inte ger konsumenten en relevant upplevelse sorteras bort direkt, säger Johan Torslén, VD, Kreation Reklambyrå.
Filmbyrån kommer ha sitt säte i Kalmar och planerar sysselsätta 10–14 personer inom en tvåårsperiod som enbart arbetar med rörligt innehåll.
– WeDoMotion skapar levande innehåll i digitala flöden och där stor kraft kommer att läggas på berättelsen. Nätet är idag översvämmat av fina och vackra filmsekvenser, men användaren kräver idag mer och är inte beredd att betala med sin tid för innehåll som inte har en relevant historia att berätta, säger Daniel Törnblad, ansvarig för filmbyrån Wedomotion.
Som ett första gemensamt projekt mellan Wedomotion och Kreation skapades en långsiktig kampanj för Kalmar länstrafik som bygger på den lite väl överambitiöse busschauffören Bosse.


