I år firar Kammarmusikföreningen i Kalmar 60-årsjubileum. Föreningen har arrangerat över 300 konserter med sammanlagt mer än 1 000 medverkande, och flera internationellt erkända artister har gästat Kalmar genom åren.
Kalmar – I år firar Kammarmusikföreningen i Kalmar 60-årsjubileum. Föreningen har arrangerat över 300 konserter med sammanlagt mer än 1 000 medverkande, och flera internationellt erkända artister har gästat Kalmar genom åren.
Underrubrik: Historik och nyckelnamn
Kammarmusikföreningen i Kalmar startade för 60 år sedan och har arrangerat över 300 konserter med sammanlagt mer än 1 000 medverkande. Flera internationellt erkända artister har gästat Kalmar under åren.
– Vi har haft några ledstjärnor. Det viktigaste är att vi vill ha musik med hög kvalitet. Det har gjort att vi har både haft svenska och internationella artister. Vi har haft en del riktiga världsnamn som pianisten Vladimir Ashkenazy och en irländsk flöjtist som heter James Galway – som ibland kallas för mannen med guldflöjten, eftersom han hade en gyllene flöjt. Om man nämnde en flöjtist i världen vid den tiden så nämnde man honom.
– En annan ledstjärna som vi haft är att vi gärna engagerar unga artister. Det finns en utmärkelse som heter ”Ung och lovande” och det är inte sällan som vi har haft pristagare därifrån. På det viset har vi fått hit en del artister i början av deras karriärer som vi aldrig haft råd att engagera senare. Ett exempel är Peter Mattei som är en av Sveriges absolut förnämsta sångare. Han är mycket välkänd på Metropolitan Opera i New York. Han var hos oss i början av sin karriär.
Precis som många andra föreningar inom andra områden har man utmaningar i att hålla verksamheten stabil. Vi brukar ha cirka 75 abonnenter, alltså personer som köper årskort på sex konserter.
– Det är klart att det alltid är en fråga om ekonomi. Hos oss kan man lösa abonnemang för sex konserter eller lösbiljetter. Om man kan öka andelen abonnenter har man en mer fast inkomst. Det är inte alldeles lätt och det är klart att vi fick en störning i och med pandemin. Det har inte riktigt återhämtat sig ännu. Sedan är det vanliga problemet att det är svårt att engagera yngre personer. Man skulle behöva föryngra både föreningen i stort och styrelsen.
Varför är det svårt att locka yngre personer?
– Det är något vi har funderat över. Vi brukar inte ha så svårlyssnade program tycker jag. Om man tittar på vårt senaste spelår hade vi Michala Petri hos oss som spelar blockflöjt. Jag skulle nog säga att hon är bäst i världen på det. Hon gör sådant som egentligen inte går. Det är en aspekt i det hela. Att man får höra saker som är unika rent tekniskt, men också den känslan som man får och som artisterna förmedlar. Det är ett samspel med publiken och våra artister brukar gilla vår publik.
– Jag skulle vilja lyfta att det helt enkelt är väldigt bra musik som presenteras av väldigt bra artister, som är till för alla. Jag tror det viktigaste är att man går dit med ett öppet sinne. Ibland säger folk: ”den musiken förstår jag inte”. Men det är inte en fråga om att förstå musik. Det är att höra den, känna den och uppskatta den.
Nästa säsongs spelschema är snart fastslaget och Sture hoppas att det är början på nästa 60 år av Kammarmusikföreningens historia. – Det är en ideell kulturinstitution som överlevt i 60 år. Det är imponerande kan jag tycka, även om jag är jävig.