Att köpa en ny bil behöver inte kosta skjortan. Vi har listat årets tio billigaste nybilsköp – ett färgglatt gäng som tagits fram för att skona plånboken.
Får det lov att vara en ny småbil för under 130 000 kronor? Tja, man behöver inte barskrapa sig totalt för att få njuta av nybilsdoft. Här listar vi årets 10 billigaste nybilsköp och det är ett färgglatt gäng som tagits fram för att skona plånboken. Albert Einstein brukade säga ”allt bör göras så enkelt som möjligt, men inte enklare”. Gränsen mellan enkelt och dumsnålt är oftast hårfin – därför ska man kolla extra noga på vilken utrustning som ingår innan köpekontraktet signeras.
För att göra listan så omfattande som möjligt har vi enbart valt en bilmodell från respektive varumärke. Lokala prisskillnader kan förekomma.
79 900:- Dacia Sandero 0,9 TCe
Vi har alla hört uttrycket – man får det man betalar för. Ändå sticker vi ut hakan och påstår att i fallet ”Sveriges billigaste nybil” så får man faktiskt lite mer. Vi snackar 79 900 kronor – en välutrustad scooter från Piaggio kostar mer och ändå bjussar Dacia Sandero på fina linjer samt relativt modern teknik. Motorn är en trecylindrig bensinare på 0,9 liter och 90 hästkrafter. Bilen tillverkas som bekant i Rumänien, fast med tillägget ”by Renault” eftersom det numera är fransoserna som äger lågprismärket.
111 900:- Renault Clio 1,2 Life
”Friskt vågat, hälften vunnet” säger ordspråket och det gäller i allra högsta grad för Renault Clio då utseendet blivit betydligt fräsigare. Ögonen låter sig exempelvis luras att det är en tvådörrars coupé – men det hela är en synvilla då fransmännen hoppat på designtrenden med att ha dolda bakre dörrhandtag. Karossen går att få i elva färgsprakande kulörer och i maskinrummet arbetar en bensinfyra på 75 hästkrafter. I priset ingår dessutom fem års nybilsgaranti och tre års fri service.
124 900:- Hyundai i10 1,0 Comfort
Hyundais minsting har verkligen hittat hem på våra svenska vägar, vilket inte är så konstigt. Den senaste generationens i10 har växt på alla ledder och är en av de rymligaste i klassen. Utseendet är stilrent och den sportiga kaskadgrillen med sina runda dimljus känns omedelbart igen i trafiken. Insidan är lite mer spartansk och under huven huserar en trecylindrig bensinare. Det är precis samma maskin som vi hittar i den 10 000 kronor billigare kusinen vid namn – Kia Picanto.
109 900:- Fiat Panda 1,2 Easy
Fiat Panda är en lika ovanlig syn på våra svenska vägar som den utrotningshotade nallen bilen döpts efter. Men låt inte namnet lura dig – det här är nämligen ingen fluffig jättepanda, utan snarare en liten nätt småbil på 365 centimeter som bjuder på bra med utrymme för fyra. Hemligheten ligger naturligtvis i den generösa takhöjden. För det Pandan saknar i längd har den istället fått i höjd. Hjärtat är en bensinfyra på 69 hästkrafter som accelererar till hundra på 14,2 sekunder.
114 900:- Citroën C1 1,0 Live
Det är lätt att sätta sin personliga prägel på Citroen C1 då många av komponenterna går att byta ut efter eget tycke och smak. Här kan du ändra på allt ifrån växelspaksknoppen till luftventilerna och dessutom finns mängder av olika dekorer. Trots formatet bjuder fransosen på goda utrymmen och skuffen klarar 196 liter bagage. Den lilla trecylindriga motorn på 72 hästkrafter har ett härligt smattrande ljud, men vi har ett litet tips. Lägg till 5 000 kronor så får du utrustningsnivån Feel med bland annat stolsvärme, ljudsystem och luftkonditionering.
129 900:- Opel Corsa 1,4 Enjoy
Corsa betyder tävling på italienska och inget namn kan väl vara felaktigare än så på den storsäljande småbilen från Opel. Bilen vi fotograferar är visserligen röd som en Ferrari – men där slutar också alla likheter med tanke på att bensinfyran bjussar på 90 hästkrafter. Däremot kan man inte låta bli att imponeras över åkkomforten och samtliga 402 centimeter har nyttjats på bästa tänkbara sätt. Här har vi en stor liten bil med gedigen standardutrustning och tysk kvalitetskänsla som sina främsta meriter.


