Illustration som representerar kategorin Ekonomi & Arbetsliv i Kalmarposten.

Anders Stensson ny vd för Kalmar City Samverkan AB

Kalmar City Samverkan AB får en ny och större organisation med Anders Stensson som ny vd. Han får uppdraget att skapa en levande och blomstrande stadskärna.

STADSKÄRNAN I Kalmar är en ständig diskussionsfråga. Nu ska Kalmar City Samverkan AB få en ny och större organisation med en ny vd på plats. Rekryteringen föll på Anders Stensson, tidigare ordförande i bolaget, som nu får uppdraget att skapa en levande och blomstrande stadskärna.

I början av året stod det klart att Lisa Söderholm skulle lämna sin tjänst som centrumutvecklare. Kalmar City Samverkan AB önskade stärka sin organisation och etablera en långsiktig strategi för stadskärnans varumärke, med tre fokusområden: etablering, platsutveckling och kommunikation.

– Jag sökte ganska direkt när annonsen kom ut, säger Anders Stensson. Ett intresse växte fram, och om man sitter som ordförande i den här typen av organisation så finns det såklart redan ett engagemang och en passion för stadskärnan, vilket jag tror krävs för den här typen av uppdrag.

Anders Stensson har en gedigen bakgrund inom fastighetsutveckling. Han har bland annat arbetat på P&E Fastigheter med ansvar för kommersiella fastigheter i Kalmar, som Baronen och Hansa City, och har även haft uppdrag i flera andra svenska städer. Han har även erfarenhet från H&M-koncernen, där han var globalt etableringsansvarig för märket & Other Stories.

– Den konkreta förändringen blir att vi kommer att sätta en organisation där vi har en vd som tar ett övergripande ansvar. Organisationen ska fokusera på etableringar, platsutveckling och kommunikation/varumärkesuppbyggnad. Vi kommer att arbeta med uppsökande kontakt med potentiella hyresgäster, och där kommer mitt kontaktnät väl till pass, säger Stensson.

Arbetet kommer att handla om att göra stadskärnan attraktiv och levande på ett hållbart och långsiktigt vis.

– I en stadskärna kan man få in en riktigt fin mix av besöksdrivande verksamheter. Dessutom innehåller vår stadskärna många unika saker som lokala entreprenörer, historia och arkitektur som talar om äkthet. Det är här i city vi har det och det ska vi ta vara på – den breda mixen, säger han.

Anders Stensson har erfarenhet av att få stadskärnor att växa, bland annat i Helsingborg där han var delaktig i Kullagatans uppbyggnad.

– Det finns många drömetableringar, men det är svårt att nämna någon enskild. Om jag lyssnar på vad kalmariten säger så är det många som vill ha hit varumärket Zara. För att bli aktuell för etablering hos den här typen av aktörer krävs ett större invånarantal. Innan Kalmar är uppe på den nivån som krävs tror jag att den typen av etablering kan vara svår, säger Stensson.

Han ser dock att Clas Ohlson skulle kunna vara en attraktiv aktör.

– Nej den är inte helt rättvis, svarar Stensson på frågan om bilden av centrumdöd och folktomma stadskärnor. Jag tycker att om man tittar på stadskärnan just idag så finns det absolut vakanta lokaler, men det är mycket lokalanpassningar som sker just nu för att stå klara inför sommaren. City har många etableringar på gång för tillfället, Kvasten är på gång och vi ser nya restaurangenheter som öppnar, nytt kontorshotell är på gång, även ett par nya butiker. Dessutom finns det långt gångna utvecklingsplaner för Baronen och gästhamnen. Det har absolut varit tuffa tider där vi har sett en del förflyttningar, av naturliga skäl kanske. Det finns många nyanser. Sen är det självklart så att vi alla önskar en stadskärna full av liv och rörelse under dygnets alla timmar, det blir en del av vårt uppdrag att se till att det faktiskt sker.

Om fem år hoppas Anders Stensson att stadskärnan har fyllts på med både besökare och besöksdrivande verksamheter, och att tydliga konceptuella stråk har skapats. Han ser också en sammanlänkning mellan universitetet, gästhamnen och Baronen med stadens huvudstråk, samt en röd tråd i utsmyckningen och platsutvecklingen. Mer fokus på hållbarhet, lokalt entreprenörskap och närproducerat är också önskvärt.

Rulla till toppen