Förändringar i stadstrafiken i Kalmar, som sker den 25 februari, har lett till kritik mot linje 421. Trafikdirektören Mattias Ask menar att förändringarna syftar till att få fler att resa kollektivt.
Den 25 februari genomförs förändringar i stadstrafiken i Kalmar. En av nyheterna är att ledbussar ska användas på linje 401, men även linje 411 och 421 förändras. Förändringen av linje 421 har skapat en del kritik.
– Jag förstår att det finns resenärer som åkt 421:an som tycker att det blir en försämring, säger Mattias Ask, trafikdirektör på Kalmar länstrafik.
Kalmar länstrafik vill att fler resenärer ska använda kollektivtrafiken, vilket är det stora syftet med förändringarna.
På linje 401 införs ledbussar, så kallade dragspelsbussar, vilket ökar antalet resenärer som kan resa samtidigt från 64 till 90.
– Det är idag trängsel på den linjen och med ledbussar kan fler resenärer resa samtidigt. I och med förändringen på den linjen möjliggör vi även två andra förändringar inom stadstrafiken, säger Mattias Ask.
En av förändringarna som blivit mer diskuterad är att närtrafikslinjen 421 görs om till en vanlig stadsbusslinje.
– Syftet är att samtliga förändringar totalt sett ska göra att vi kan erbjuda ett bättre bussutbud i stadstrafiken. Vi vill att fler resenärer ska använda kollektivtrafiken. En förändring är att vi kan göra linje 421 till stadsbuss. Skälet är att fler resenärer ska kunna använda busslinjen och att det blir fler som åker med kollektivtrafiken. Det är fler som kan pendla för arbete, studier eller vardagsresor, säger Mattias Ask.
Han fortsätter:
– Det blir mindre justeringar av linjesträckningen, den är nästan densamma. Det är fortfarande möjligt att åka till Giraffen eller till Stortorget. Skillnaden är att det blir en stadsbuss där vi nästan fördubblar våra avgångar från 12 till 23 stycken. Det innebär fler resmöjligheter och ett större utbud för människor som bor utmed sträckan. Den får även fler stopp än på någon annan stadsbusslinje för att så långt som möjligt öka tillgängligheten.
Att närtrafikslinjen omvandlas till vanlig stadsbuss innebär bland annat att man inte kan vinka in den utmed sträckan eller boka resan som man kunde innan.
Medan linje 421 hade väsentligt färre resenärer – 450 under en vecka förra året jämfört med minst 3 000 på övriga linjer – bedömer man att ändringarna kommer leda till att fler kan åka kollektivt, givet antalet invånare längs sträckan.
– Jag har full förståelse för att man anser att det var lättare när man kunde bli hämtad eller vinka till sig bussen. Det är också därför vi har valt att lägga ett stort antal busshållplatser på linjen med så kort avstånd som möjligt. Jag förstår att det finns resenärer som åkt 421:an och som tycker att det blir en försämring, men jag hoppas ändå att många fler kan tycka att det här blir en bra utveckling där det finns fler alternativ för att åka med kollektivtrafiken – att vi erbjuder fler avgångar och snabbare restider. Vi vill erbjuda en tillgänglig stadsbuss i Kalmar och alla våra bussar är tillgänglighetsanpassade för att kunna ta emot rollatorer och rullstolar, säger Mattias Ask.
Den nya linje 411 kommer att trafikera Björkenäs – Berga – Skälby – Oxhagen – Kvarteret Giraffen – Kvarnholmen – Kalmar C – Södercentrum – Länssjukhuset – Sjöbrings väg.