Att driva UF-företag blir allt mer populärt för varje år. Hittills i år är det 317 elever i Kalmar kommun som driver UF-företag och i hela länet runt 700 elever. En av dessa är Helia Roofpanah som driver Banoo UF.
Banoo UF säljer handgjorda och hållbara smycken som samtidigt är prisvärda.
Hållbarhet är betydelsefullt för Helia Roofpanah, som därför har valt att erbjuda smycken som kommer från Iran, är handgjorda och samtidigt håller sig till hållbarhetsfrågorna. För den ekonomiska hållbarheten har hon bestämt sig för att dela en del av vinsten med UNICEF.
Slogan: ”För alla världens kvinnor.”
Målgrupp: Kvinnor i 15–40-årsåldern samt hållbart medvetna kvinnor.
Visionen är att utveckla företaget för att sedan kunna få Fairtrade-certifiera det. Målet är att under UF-året jobba med CSR-frågor och alltid utvecklas. Att samarbeta med andra företag och finnas tillgänglig på sociala medier för kunderna är också oerhört viktigt. Helia Roofpanah skulle jättegärna vilja börja sin egen produktion här i Sverige för att minska växthusgasutsläppet som orsakas av transporten. Till sist vill hon nå hela Sverige och även längre i framtiden hela världen med sina smycken. Å andra sidan vill hon att företaget ska kunna hålla sin identitet som ett litet lokalt företag för människor i Kalmar. Hon vill att allting ska kännas handgjort och unikt på sitt eget sätt.
Just nu samarbetar Banoo UF med vissa butiker och caféer i Kalmar som OAS, men längre fram satsar företaget på e-handel för att då kunna sälja produkter till människor från runt om i världen.
Företag eller företagsledare du ser upp till: Sheryl Sandberg.
Vad gör du om fem år?
Om fem år kommer Banoo att finnas tillgänglig genom sociala medier och webbshop. Helia Roofpanah vill själv åka till Iran och möta producenterna för att få ett större perspektiv och försöka öka den sociala hållbarheten som finns inom företaget. Men för att göra det måste företaget bli lite mer lönsamt. Hon skulle även vilja producera här i Sverige om det blir möjligt. Då kan hon minska transporten och öka produktionen, vilket på längre sikt kan leda till att hon anställer personal.
Just nu erbjuder hon handgjorda förpackningar som hon själv gör av gamla magasin som hon samlar in, men längre fram vill hon lämna över denna uppgift till unga som vill ha ett deltidsjobb. Anledningen till handgjorda förpackningar är att då minskas både onödiga kostnader för företaget och även användningen av papper.
Förhoppningsvis, ju mer företaget växer desto mer vill hon fokusera på marknadsföring och höja kvaliteten på smyckena. Till sist är hon säker på att om fem år finns Banoo tillgängligt på sociala medier och kämpar för mode och hållbarhet!


