Ekerum Resort Öland har tilldelats utmärkelserna World’s Most Environmentally Friendly Golf Facility och Sweden’s Best Golf Hotel vid World Golf Awards 2018 i Spanien.
Ekerum Resort Öland har tilldelats utmärkelserna World’s Most Environmentally Friendly Golf Facility och Sweden’s Best Golf Hotel vid World Golf Awards 2018, som hölls på La Manga Club i Spanien. Resorten vann även priset för Sveriges bästa golfhotell för femte året i rad.
I hård konkurrens med flera av världens främsta golfanläggningar tog Ekerum Resort Öland hem två av de prestigefyllda priserna, av totalt fyra kategorier de var nominerade i. Magnus Lagerlöf, VD, och Andreas Nordin, controller på Ekerum Resort Öland, var på plats för att ta emot utmärkelserna.
– Att vinna världspriset är otroligt hedrande! Att dessutom göra det i konkurrens med endast fyra banor från Europa och resten från exempelvis USA, Kina och Oman, sätter Ekerum, Öland och Kalmar län på kartan, säger Magnus Lagerlöf.
– I år hade vi besök av en golfklubb från Hongkong som ville studera hur vi arbetar med miljöfrågor, så man kan förstå hur viktig den här utmärkelsen är på den internationella scenen, fortsätter Magnus.
– Samtidigt ser vi att allt fler väljer att bli medlemmar på Ekerum. Kanske inte så konstigt, vi svenskar är duktiga på att sortera vårt avfall och försöker ha så liten påverkan på vår miljö som möjligt, varför ska vi då inte göra ett aktivt val när det gäller vår golfklubb? Ekerum Resort Öland var även nominerade till ytterligare två utmärkelser: Europe’s Best Event Arena och Sweden’s Best Golf Course.
– Tyvärr vann vi inte utmärkelsen för Europe’s Best Event Arena. Men vi har utvecklats till att bli en komplett arena. Det bevisas inte minst av att fem landslag i fotboll valt oss som arena för träningsläger och landskamper, säger Magnus.
– Ibland kan det vara ”farligt” att vinna utmärkelser, man kan slå sig till ro och ta för givet, avslutar Magnus.
Att Ekerum vunnit priset för Sveriges bästa golfhotell varje år sedan 2014 är otroligt, med tanke på konkurrensen från både stora kedjor och små boutiquehotell. Det visar att personalen har gjort ett fantastiskt jobb varje dag med sin gästfrihet.

