Kalmar länstrafik har nominerats till Guldägget, Sveriges mest prestigefyllda tävling för kreativ kommunikation. Deras reklamfilm tävlar i kategorin ”Kortare film” mot stora företag som Ikea, Burger King och Ica.
Reklamfilmen som nominerats till det prestigefyllda priset visar, vad tittarna tror, en taxichaufför som förestår en väg för sin klient som är en tonårstjej. Sedan får tittarna se tonårstjejen som avbryter föraren med: ”Men på riktigt pappa, kör bara!”. Därefter avslutas videon med uppmaningen: ”Trött på att agera taxichaffis? Köp fritidsbiljett till din tonåring.”
Från KLT:s håll är detta en humoristisk blinkning till föräldrar i Kalmar. Filmen ska agera som ett argument till att fler ska använda sig av kollektivtrafiken för mer än bara resorna till och från skolan.
— Här har vi trollat med knäna och lyckats åstadkomma något bra med begränsade resurser. Till exempel är filmen inspelad i min privata bil och pappans skinnpaj tillhör vår produktionsledare Adam, säger Oskar Skott, Creative Director på Markus, som är reklambyrån bakom filmen, i ett pressmeddelande.
Kalmar länstrafik är en av åtta finalister och tävlar mot bland annat Ikea, Burger King och Ica. Vinnarna koras den 10 april på Guldäggsgalan i Stockholm.

