Under Kalmar läns stora UF-mässa utsågs Adrian Schurmann till årets säljare och representerar nu Kalmar län i SM för Ung Företagsamhet.
KALMAR I mitten av mars hölls Kalmar läns stora UF-mässa i Kalmar Sportcenter. På mässan befann sig uppemot 180 utställare och över 500 deltagande ungdomar. Där tävlade de med sitt entreprenörskap och hade möjligheten att vinna olika titlar som kunde ta dem vidare till SM i Ung Företagsamhet.
Titeln ”årets säljare” fick staggeleven Adrian Schurmann, 18 år och vd för UF-företaget Pizzapromo, ta emot på scen.
Adrian Schurmann driver UF-företaget Pizzapromo tillsammans med vice vd Lucas Joelsson, Emanuel Johansson som sköter marknadsföring och Nicholas Toro som är ekonomiansvarig. Deras affärsidé bygger på att marknadsföra företag på pizzakartonger. Under UF-mässan i Kalmar var målet att förmedla sin affärsidé vidare till de som skulle kunna tänkas passa deras målgrupp. Eftersom killarna riktar sig till företag var det en utmaning att bygga upp en monter till mässan. Många andra utställare hade en produkt att visa upp och riktade sig till konsumenter, medans de hade sitt fokus på företag. Trots det blev montern ett populärt stopp på mässan.
”Vi hade en liten tävling i vår monter där man kunde kasta boll och vinna ett flak, för att få lite engagemang, det kom ju väldigt mycket ungdomar till oss och kastade boll, men jag försökte ändå plocka vuxna i farten, jag sa typ ”du ser tävlingssugen ut”, för att få dem att kasta lite för att samtidigt kunna berätta lite om affärsidén då, som ett sätt att bjuda in till samtal. Så jag försökte ju ändå medvetet locka till lite vuxna och inte bara folk i våran ålder, i syfte då att få sälja in idén”, säger Adrian Shurmann.
Han lyckades också locka till sig domarnas uppmärksamhet och fick ta emot utmärkelsen årets säljare som innebar en tävlingsplats i SM.
”Hur kändes det att få den utmärkelsen?”
”Det var ju skitkul alltså, jag har väl alltid varit lite av en säljare i grunden kanske och jag tycker det är jättekul att sälja och prata med folk, även fast man var med och tävlade om att bli det och gick in för att vinna så blev man ändå chockad när det blev verklighet”, säger Adrian.
De resterande killarna i Pizzapromo-ledningen är stolta över hans förstaplats och kommer vara på plats för att stötta honom när tävlingen arrangeras i Stockholm mellan 26-27 maj.
”Hur förbereder du dig inför tävlingen?”
”Vi kommer ha möte med UF snart där vi får nätverka och träffa de andra som ska åka och så som jag förstått det så kommer vi även få lite säljträning av UE Sen kommer jag såklart också öva mycket hemma, slipa på pitchen och öva allmän säljträning liksom, hur man kan köra det här spontansäljet, för kommer man till final i SM är det vad dem går på, då ska du sälja in någonting som du får veta fem minuter innan vad det är du ska sälja, så att man verkligen känner sig bekväm i den rollen sen om man hamnar där”, säger Adrian.
Någon annan som uttrycker sin stolthet är killarnas lärare Anne-Charlotte Brandt, lärare i Ekonomi och Juridik på Stagneliusskolan och klassens mentor.
”Hur känns det för dig som lärare att det gått så bra för klassen?”
”De lägger ner så mycket jobb. Denna kursen kräver verkligen så mycket mer arbete och tid så det är verkligen värda att få lön för mödan, eller vad man ska säga. När det går så bra tror jag det är viktigt att inte bara jag som lärare ser det utan att det också syns i den där vuxenvärlden som de nu står inför så jag tycker det är jätte- kul att det gått bra, även fast vi hade velat ta ännu mer förstaplatser men vi är jättenöjda med den SM-placeringen”, säger Anne-Charlotte Brandt.
”Jag tycker det är kul att UF tar detta på så stort allvar och att de gör detta för ungdomarna för jag tror att det är många som plockar upp företagsamheten genom det här initiativet. Det finns ju många som Gustav Haglund och de från Kalmar som började som UF-företagare till exempel, skickliga, och nu driver Mister York, så det visar ju verkligen på hur du kan komma in tidigt i företagsverksamheten och utveckla det sen”, säger Adrian.


