Med begränsade resurser måste Kalmar prioritera var de gemensamma medlen ska satsas. Flygplatsens underskott och resmönster ifrågasätts.
Debatten om flygets roll i Kalmar fortsätter. Trots ett driftbidrag på 10 miljoner kronor från Kalmar kommun och Region Kalmar, samt ytterligare statliga bidrag, har Kalmar Öland Airport ett budgeterat underskott på 16 miljoner kronor för 2024.
Om prioriteringar ska göras inom transportinfrastruktur, måste det största resebehovet identifieras. Från Kalmar finns tre huvudsakliga resvägar: norrut till Stockholm, västerut mot Malmö/Köpenhamn och Göteborg, samt söderut till Karlskrona.
En oberoende undersökning skulle behövas för att fastställa var efterfrågan är störst och hur de gemensamma resurserna bäst används. En uppskattning av reseprofiler och resmönster pekar på följande fördelning:
- Stockholm: Cirka 10 procent av det totala resebehovet, främst politiker och tjänsteresor.
- Malmö/Köpenhamn och Göteborg: Cirka 70 procent, för arbets- och semesterresor.
- Karlskrona: Cirka 20 procent, för arbetspendling.
Anders Sjöblom, som själv veckopendlar till Göteborg med tåg, beskriver utmaningarna med förseningar och inställda tåg på sträckan, vilket påverkar både arbetspendling och anslutningsresor.
Istället för att använda 26 miljoner kronor av lokala skattemedel på flygplatsen, föreslås en satsning på expressbussar mellan Kalmar och Växjö. En sådan satsning, med elbussar och täta avgångar, skulle kunna ge större effekt.
När det gäller resor till Öland, framhålls öns höga kvalitet som något som resenärer gärna betalar själva för, oavsett om det gäller bad, mat eller lokala livsmedel.


