Illustration som representerar kategorin Ekonomi & Arbetsliv i Kalmarposten.

HR-chefen Hanna Eriksson: ”Gemensamt tankesätt” är nyckeln till en bra företagskultur

Hanna Eriksson, 30, utsågs i våras till Årets HR-personlighet 2024. Hennes arbete med att skapa en inkluderande och värdedriven företagskultur på rekryteringsföretaget TB-Group har fått stor uppmärksamhet och hon hoppas nu att fler inspireras av hennes framgångsresa.

STOCKHOLM/KALMAR I våras blev Hanna Eriksson, 30, från Kalmar utsedd till Årets HR-personlighet 2024. Hennes arbete med att bygga en inkluderande och värdedriven företagskultur har fått vingar och nu hoppas hon att fler ska inspireras av framgångssagan.

– HR är ett väldigt svårt jobb att mäta, det är människor man jobbar med, säger Hanna Eriksson.

Hanna har bott i Stockholm sedan sex år tillbaka och har redan gjort sig ett namn på HR-himlen. Det var när hon började på TB-Group, ett rekryteringsbolag, för tre år sedan som hennes egenskaper skulle komma till sin fulla rätt.

– Bolaget hade då varit igång sedan 2017 och man hade kommit en bra bit på vägen, men man var inte jättestora. Det var ett 15-tal anställda ungefär. Våra ägare ville få in någon som jobbade med internrekrytering och att bygga personalfunktionen. De visste väl inte riktigt själva vad det innebar, de sa åt mig att göra vad jag ville. ”Du får en dator, lös det.” Jag fick börja med ett blankt blad, vilket var superkul men också utmanande, säger Hanna.

Från början handlade det mycket om att skapa struktur och en företagskultur med visionen om att bli etta på listan över Great Place To Work, som arbetar med medarbetarundersökningar och certifiering av företag som just en bra arbetsplats att arbeta på. Problemet var att det fanns inte så mycket information att hitta kring hur man börjar ett värderingsarbete. Det blev snart klart för Hanna att hon fick skapa sin egen mall.

– Det fanns en stark kultur från början. Vi är en bra arbetsgivare som behövde skapa en struktur och storytelling, få fram vårt varumärke och hur vi jobbar med våra anställda. Jag vill tro att om man mår bra, då presterar man bra. När man tänker förmåner så tänker vi hur kan vi underlätta livet för våra anställda.

Hanna berättar att det krävs en aktiv insats från ledning och att medarbetare involveras för att skapa värderingar som sedan ska genomsyra arbetsplatsen. Som företag ska man inte heller vara rädd för att vara spetsig, menar Hanna.

– Ett värderingsarbete är superviktigt att ha att hålla i, inte minst när det stormar lite. För TB-Group har det gått väldigt bra, men det har varit utmaningar med lågkonjunktur och så vidare. Då behöver man ha ett gemensamt tankesätt och samma värderingar hur vi tar oss till våra mål. Det handlar också om att kunna lyckas attrahera personer som trivs i miljön vi har, det minskar felrekryteringar. Har vi ingen värdegrund eller regler är det svårt att ge feedback eller möjlighet att utvecklas. Då blir allt bara High Chaparral, säger Hanna och fortsätter:

– Just felrekryteringar är jättekostnadsamt. Man tänker att det bara är lönen som personen fått, men det innefattar också all arbetstid, intervjuer och upplärning. Därför är det bra att vara tydlig från början, företag ska inte vara så rädda att vara lite spetsiga. Det är minst lika viktigt att säga vad en värdering faktiskt inte innebär – så här är man, så här är man inte.

Hannas arbetsgivare har vuxit i styrka sedan hon började 2021, från omkring 15 anställda till ett 50-tal. Majoriteten är strax under 30 år. Hanna ser att det som gör en arbetsplats attraktiv hos den yngre generationen har ändrats en del den senaste tiden.

– Ett tag pratade man mycket om miljömedvetna företag som skänker pengar och så vidare. Det jag ser nu är att det är lite mer fokuserat på sitt eget ego. Hur kan arbetsplatsen underlätta för mig? Man kräver också mycket trygghet. Man kan tro att unga bara vill ut i världen och resa, men det har varit stökigt i världen i några år och därför är det ganska viktigt med en trygg anställning så att man kan köpa sig en bostad.

Nu ska Hanna, i samarbete med Great Place to Work, släppa en guide, hålla ett webinarium och medverka i en poddserie som ger praktiska råd till företag som vill förbättra sin arbetsplatskultur.

– Det är superroligt att dela med sig och att jag kan hjälpa till med värderingsarbete. Guiden som släpps hade jag velat ha när jag började det här projektet. Jag brinner oerhört mycket för att jobba med kultur och värderingar. Jag är övertygad om att det återspeglas i omsättning och resultat. Framtidsvisionen är att jobba ytterligare med de här bitarna och förhoppningsvis lära mig nya metoder. Jag hoppas också att TB-Group ska växa och att jag får vara med på resan och göra det i andra länder. Idag finns vi även i Norge, men vi kan nå ännu längre.

Om Hanna Eriksson

Ålder: 30
Titel: HR-chef
Bor: Lägenhet i Vasastan i Stockholm
Uppväxt: Tvärskog
Intressen: Älskar inredning, är bokfantast och tycker om långpromenader i skogen för att samla energi. Hon tränar också mycket och träffar vänner.

Rulla till toppen